The Lublin Philosophical School: Its Promising Paradigm of Philosophizing and Social Relevance

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Edukacja Filozoficzna (ISSN: 0860-3839)
Rok wydania: 2022
Tom: 74
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 125-139
Streszczenie: Termin „lubelska szkoła filozoficzna” odnosi się do wypracowanego w latach 50. XX wieku na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim sposobu uprawiania filozofi (który można nazwać paradygmatem) i spójnego z nim programu nauczania. Na tle pojęcia szkoły, artykuł najpierw ukazuje genezę i motywy budowania szkoły filozofowania oraz etapy jej rozwoju. Następnie omówione są kluczowe cechy metodologiczne tego paradygmatu. Realizm, empiryzm i uznanie prawdy za cel filozoficznego poznania okazują się decydujące dla tego sposobu filozofowania. Mimo merytorycznych sporów, szkoła stanowi unitas in pluribus. Artykuł pokazuje następnie, że te cechy metodologiczne, a także ukierunkowanie na mądrość, uzasadniają rolę w życiu indywidualnym i społecznym, jaką szkoła przypisuje filozofii, w tym jej rolę jako samoświadomości kultury i podstawy dialogu. Pokazuje również, że ten sposób filozofowania może podejmować problemy pojawiające się współcześnie i stanowi obiecujący paradygmat ich rozwiązywania. Tak więc, nawet jeśli lubelska szkoła filozofii zaistniała 70 lat temu, jej metodologia i teoretyczne rozwiązania mają dla nas wartość dzisiaj i dlatego warto dalej rozwijać jej dorobek.
Słowa kluczowe: lubelska szkoła filozoficzna, realizm, empiryzm, prawda, mądrość, filozofia jako samoświadomość kultury
Dostęp WWW: http://www.edukacja-filozoficzna.uw.edu.pl/index_pliki/ef74/ef-74-19.pdf
DOI: 10.14394/edufil.2022.0019



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Lekka-Kowalik",
title = "The Lublin Philosophical School: Its Promising Paradigm of Philosophizing and Social Relevance",
journal = "Edukacja Filozoficzna",
year = "2022",
number = "2",
pages = "125-139"
}

Cytowanie w formacie APA:
Lekka-Kowalik, E. (2022). The Lublin Philosophical School: Its Promising Paradigm of Philosophizing and Social Relevance. Edukacja Filozoficzna, 2, 125-139.