Agnieszka Żmuda

Psychosocial Determinants of the Need for Cognition in Individuals with High Academic Achievements

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Psychologiczne (ISSN: 1507-7888)
Rok wydania: 2023
Tom: 26
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 67-81
Streszczenie: Celem badania było sprawdzenie, jakie czynniki determinują poziom potrzeby poznania (PP) u studentów i doktorantów o wysokich osiągnięciach akademickich. W projekcie wzięło udział 207 uczestników: 102 osoby z wysokimi osiągnięciami i 105 nieposiadających większych sukcesów akademickich. Wykorzystano następujące narzędzia: Kwestionariusz Potrzeby Poznania (w polskiej adaptacji), Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu, Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej oraz Kwestionariusz Retrospektywnie Postrzeganych Postaw Rodzicielskich. Wyniki badań wskazują, że u osób z wysokimi osiągnięciami w nauce inteligencja emocjonalna, aktywność i postrzegana niekonsekwencja matki pozytywnie wpływają na poziom potrzeby poznania. W grupie porównawczej inteligencja emocjonalna jest pozytywnym predyktorem PP, a postrzegana postawa niekonsekwentnego ojca jest negatywnym predyktorem potrzeby poznania.
Słowa kluczowe: potrzeba poznania, temperament, inteligencja emocjonalna, postawy rodzicielskie, osiągnięcia akademickie
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rpsych/article/view/17915
DOI: https://doi.org/10.18290/rpsych2023.0004



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Agnieszka Żmuda",
title = "Psychosocial Determinants of the Need for Cognition in Individuals with High Academic Achievements",
journal = "Roczniki Psychologiczne",
year = "2023",
number = "1",
pages = "67-81"
}

Cytowanie w formacie APA:
Żmuda, A. (2023). Psychosocial Determinants of the Need for Cognition in Individuals with High Academic Achievements. Roczniki Psychologiczne, 1, 67-81.