L'Art magique: The Case of Zbigniew Makowski

Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

Czasopismo: Elementy. Sztuka i Dizajn Rok wydania: 2022
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 214-227
Streszczenie: Artykuł dotyczy krótkiego okresu w twórczości Zbigniewa Makowskiego – kilkumiesięcznego pobytu w Paryżu w 1962 roku – i pokazuje, że katalizatorem przemian, bodźcem, pod którego wpływem dotychczasowe doświadczenia artystyczne i egzystencjalne skrystalizowały się w nowej formule malarskiej, był późny surrealizm, szczególnie L’Art magique André Bretona i Gérarda Legranda (1957), ale też koncep- cje wystaw m.in. Intrusion in the Enchanters Domain (D’Arcy Galleries, Nowy Jork 1960–1961). Te źródła inspiracji w przy- padku Makowskiego w nietypowy sposób łączą się z fascyna- cją psychologią Carla Gustawa Junga. Magia obrazów artysty w latach 60. polega przede wszystkim na zmysłowym olśnieniu, na cudowności osiągniętej malarskimi środkami.
Słowa kluczowe: Zbigniew Makowski, malarstwo polskie po 1945 roku, grupa Phases, surrealizm
Dostęp WWW: http://file:///C:/Users/A/Downloads/elementy-2-12-3.pdf
DOI: ISSN 2720-2046



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Agnieszka Kuczyńska",
title = "L'Art magique: The Case of Zbigniew Makowski",
journal = "Elementy. Sztuka i Dizajn",
year = "2022",
number = "2",
pages = "214-227"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kuczyńska, A. (2022). L'Art magique: The Case of Zbigniew Makowski. Elementy. Sztuka i Dizajn, 2, 214-227.