The Limits of Painting: Theatrical Curtains by Henryk Siemiradzki

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: Henryk Siemiradzki and the International Artistic Milieu in Rome
Miejsce: Accademia Polacca delle Scienze Biblioteca e Centro di Studi a Roma
Rok wydania: 2020
Tytuł publikacji: Henryk Siemiradzki and the International Artistic Milieu in Rome
Redaktorzy: Maria Nitka Agnieszka Kluczewska-Wójcik
Tom: 145 Henryk Siemiradzki and the International Artistic Milieu in Rome
Strony od-do: 181-189
Streszczenie: Tylko jeśli zgodzimy się rozumieć medium nie w zwykłym sensie, ale za Hansem Beltingiem jako "the agent by which images are transmitted", możemy zdać sobie sprawę z tego jak istotną rolę w historii obrazów odgrywają kurtyny Siemiradzkiego. Stanowią one ostatni moment materialności - poprzedzają światło i cień kina, a później piksele obrazów cyfrowych. Malowidła Siemiradzkiego dzielą z nowymi mediami immersyjny charakter i zakładaną niewidzialność interfejsu.Artysta stara się osiągnąć maksymalną iluzję angażując wszystkie najbardziej nowoczesne techniczne i naukowe środki do osiągnięcia tego celu. W przeciwieństwie do malarzy poszukujących "duchowości w sztuce" zmierzających do abstrakcji Siemiradzki skoncentrowany jest na doskonałej iluzji materialności, jednocześnie starając się sprawić, żeby materialna natura jego sztuki była niezauważalna. Paradoksalnie, tworzone w ten sposób obrazy wydają się dzisiaj dziwne i niepokojące.
Słowa kluczowe: Henryk Siemiradzki, kurtyna teatralna, medium, malarstwo, materialność
Dostęp WWW: http://www.rzym.pan.pl/images/Siemiradzki_ostateczny-skompresowany-1.pdf
DOI: DOI 10.24425/137284



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Agnieszka Kuczyńska",
title = "The Limits of Painting: Theatrical Curtains by Henryk Siemiradzki",
journal = "",
year = "2020",
pages = "181-189"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kuczyńska, A. (2020). The Limits of Painting: Theatrical Curtains by Henryk Siemiradzki. , 181-189.