Surrealiści wobec pomników
[Surrealists vs. Monuments]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin-Warszawa
Rok wydania: 2018
Tytuł publikacji: Paragone. Rzeźba wobec awangardy
Redaktorzy: Elżbieta Błotnicka-Mazur, Lechosław Lameński, Marcin Pastwa
Strony od-do: 65-78
Streszczenie: Przedmiotem artykułu jest analiza surrealistycznych prac, których tematem są pomniki (fotografii Boiffarda, obrazów Chirico, tekstów Bretona, Aragona, Desnosa) oraz związanych z pomnikami działań (wspólnych wędrówek po mieście, ankiet). Paryskie pomniki zobaczone w swojej materialności, a jednoczesnie potraktowane jako element systemu znakowego istruktury władzy aktywnie uczestniczący w konstruowaniu tożsamości indywidualnej i zbiorowej były dla surrealstów intrygującym przedmiotem doświadczenia. Praktykowane przez nich eksperymenty dotyczące zmiany relacji wobec codziennego doświadczenia otwieraly nowe perspektywy, umożliwialy wyjście poza obowiązujące materialne, mentalne i społeczne struktury wywołujące poczucie osaczenia i alienacji. Po surrealistycznej interwencji pomnik stawał się "cudownym, bezużytecznym totemem" i uwolnionym od znaczenia znakiem - "ubraniem porzuconym w lesie". Taka procedura, praktykowana w przestrzeni miejskiej pomagała zachować wewnętrzną autonomię w sytuacji politycznej opresji.
Słowa kluczowe: surrealizm, pomnik, rzeźba, tektoniczność, znak, doświadczenie
Dostęp WWW: http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:4429848&fromLocationLink=false&theme=nukat