Teoria poznania naukowego
[Theory of Scientific Knowledge]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Ewa Odoj
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2011
Tytuł publikacji: Podstawy naukoznawstwa. Skrypt dla studentów studiów magisterskich
Redaktorzy: Paweł Kawalec, Piotr Lipski, Rafał Wodzisz
Strony od-do: 157-184
Streszczenie: Skrypt zawiera minimalny zestaw wiadomości na temat trzech zagadnień teorii poznania: sporu o źródła poznania, sporu „racjonalizm – irracjonalizm” oraz sporu „realizm – idealizm”. Skrypt może stanowić pomoc w przygotowaniu do egzaminu z wykładu „teoria poznania naukowego”, nie wyczerpuje jednak treści, które trzeba na ten egzamin opanować. Ze względu na charakter publikacji, posłużono się oszczędnym (lecz ułatwiającym uczenie się) stylem. W układzie i sformułowaniu problematyki idziemy głównie za podręcznikami K. Ajdukiewicza i A. B. Stępnia. W prezentacji zagadnień położono akcent na zrozumienie odpowiednich pojęć, wyartykułowanie związanych z nimi problemów, wyodrębnienie sposobów ich rozwiązania (stanowisk epistemologicznych) oraz przypisania im stosownych (wspierających je) argumentów. Każdy temat uzupełniono aplikacjami do wybranych problemów związanych z nauką.
Słowa kluczowe: teoria poznania (epistemologia), źródła poznania, wiedza a priori, racjonalizm, irracjonalizm, ewidencjalizm, realizm, idealizm (antyrealizm), instrumentalizm, nauka