Aquinas’s Scientia Divina

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Tomistyczny: Filozofia - Teologia - Kultura duchowa średniowiecza (ISSN: 0860-0015)
Rok wydania: 2017
Tom: 23
Strony od-do: 285-300
Streszczenie: W niniejszym artykule starałem się zaprezentować (w bardziej analityczny i metafilozoficzny sposób) teologię naturalną (scientia divina) św. Tomasza z Akwinu. Zebrany materiał pozwala odróżnić u Akwinaty – zarówno w dowodzeniu istnienia Boga, jak i w procedurze ustalania jego atrybutów – dwa podejścia: kategorialne i pozakategorialne. Zróżnicowanie to ujawnia się już w pięciu drogach, z których pierwszą, drugą i piątą interpretuję jako tylko modyfikacje pewnych wątków arystotelizmu, a trzecią i czwartą – jako oryginalne spekulacje pojęciowe. Spekulacje te prowadzą do interesującej koncepcji Boga jako ipsum essse. Koncepcja ta, stanowiąc wyjątkową i dojrzałą syntezę teologii bytu doskonałego oraz teologii bytu przyczynowo pierwotnego, ma przewagę nad koncepcjami poprzedników oraz nadaje się na narzędzie do wyrażenia istotnych elementów doktryny chrześcijańskiej. Najciekawszym składnikiem tej koncepcji jest idea prostoty Boga, która każe nam uwolnić się w jego pojmowaniu od kategorialno-antropomorficznych przyzwyczajeń. Zgodnie z nią możemy powiedzieć, że Bóg jest osobą, ale nie w sensie bycia tą lub taką osobą (jako pewien byt między innymi bytami), lecz w sensie bycia tajemniczym źródłem i zasadą istnienia oraz doskonałości osób.
Słowa kluczowe: Akwinata, Bóg, teologia naturalna, pięć dróg, tajemnica ipsum esse, prostota Boga, Bóg jako osoba
Dostęp WWW: http://www.it.dominikanie.pl/przeglad/index.php?f=tom23



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Jacek Wojtysiak",
title = "Aquinas’s Scientia Divina",
journal = "Przegląd Tomistyczny: Filozofia - Teologia - Kultura duchowa średniowiecza",
year = "2017",
pages = "285-300"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wojtysiak, J. (2017). Aquinas’s Scientia Divina. Przegląd Tomistyczny: Filozofia - Teologia - Kultura duchowa średniowiecza, 285-300.