Teologiczna rola "Ludzi" (hoi 'ánthrōpoi) w Apokalipsie Janowej
[The theological role of “the men” (hoi 'ánthrōpoi) in the Book of Revelation]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Kielce
Rok wydania: 2018
Streszczenie: Celem badań przeprowadzonych w monografii jest odpowiedź na pytanie o teologiczną rolę „ludzi” w Apokalipsie św. Jana (w tym studium termin „ludzie” został użyty jako odpowiednik greckiego rzeczownika hoi anthropoi – w pluralis, stąd oznacza on ludzi, zarówno mężczyzn jak i kobiety jako kategorię teologiczną). Studium składa się z dziewięciu rozdziałów. W pierwszym rozdziale przeprowadzona została analiza rozmieszczenia terminu hoi anthropoi. Zauważono, że rzeczownik hoi anthropoi (z rodzajnikiem) pojawia się w Apokalipsie w czternastu miejscach (8,11, 9,4.6.10.15.18.20; 13,13; 14,4; 16,2.8.9.21; 21,3). W drugiej części pierwszego rozdziału została przeprowadzona analiza starotestamentalnego tła dla terminu hoi anthropoi. Dokonano analizy tekstów ST powiązanych tematycznie z Ap 6-16. Taki kontekst tworzy tradycja związana z Dniem JHWH. Innymi tekstami, które stanowią kontekst ST są Rdz 6,-18 oraz 8,21. Testy te mieszczą się w ramach prehistorii biblijnej, stąd dają odpowiedź na fundamentalne kwestie związane z ludzkością i jej miejscem w historii świata. Analizy przeprowadzone w rozdziale II potwierdziły, że rozmieszczenie perykop z terminem hoi anthropoi w Apokalipsie nie jest przypadkowe, ale jest rezultatem rozmyślnej strategii Janowej. Stąd usprawiedliwione jest synchroniczne podejście do analizowanych tekstów. Rozdział III zawiera analizę Ap 8,2-12. Badania wykazały, że perykopa ta rozpoczyna się ogłoszeniem sądu (8,2-), następnie jest opis jego wykonania (8,7-12). Sąd jest ogłoszony przez siedmiu aniołów, których należy wiązać ze wspólnotą Kościoła. Oznacza to, że cały Kościół uczestniczy w zwiastowaniu sądu nad „ludźmi”. Tekst Ap 9,1-21, analizowany w rozdziale IV, jest kontynuacją wydarzeń opisanych w 8,2-12. Zatem nadal jest to opis sądu dokonanego nad hoi anthropoi. Tutaj sąd ten został zaprezentowany za pomocą obrazu demonicznej szarańczy, która atakuje „ludzi”. W kolejnym tekście (13,11-18), przeanalizowanym w rozdziale V „ludzie” zostali opisani jako cel działań Bestii z ziemi (Proroka kłamstwa), który parodiuje Baranka. W ten sposób Jan ukazuje źródło buntowniczej postawy „ludzi”. Jawi się ona jako skutek zwodniczej działalności drugiej Bestii. Analiza wizji 14,1-5, dokonana w rozdziale VI dodatkowo określa tożsamość „ludzi”, ale jest to dokonane ex negativo. Wizja ta ukazuje tych, którzy są oddzieleni od „ludzi”. W ten sposób można skonstatować, że hoi anthropoi to, ci, którzy nie mają żadnej relacji z Bogiem i Barankiem. Ostateczny charakter sąd nad „ludźmi” przybiera w 15,15-16,21, co jest przedmiotem analiz w rozdziałach VII i VIII. Sąd nie jest tutaj ukazany jako przejaw Bożego kaprysu, ale jako logiczna konsekwencja przymierza między ludzkością a Bogiem. W Ap 21,2-22,5 (Rozdział IX) następuje zmiana znaczenia terminu hoi anthropoi. Nie oznacza on już więcej tych, który są w postawie buntu względem Boga, ale „nowych ludzi”. Są oni uczestnikami nowej wspólnoty z Bogiem ukazanej obrazowo jako Nowe Jeruzalem (Ap 21-22). Podsumowując można stwierdzić, że w głównej części Apokalipsy (6-16) termin hoi anthropoi oznacza nie ludzkość w ogólności, ale ludzi nieprawych. Określenie to odnosi się do tych, którzy nie chcą się nawrócić, ale utrzymują destrukcyjną więź z siłami zła. Z kolei „nowi ludzie” pojawiają się nie jako rezultat ogólnej amnestii, ale jako ci, którzy zasłużyli na ten status przyjmując skutki zbawczego dzieła Baranka oraz będąc wiernymi wobec Boga.
Słowa kluczowe: Apokalipsa św. Jana, Teologia, Egzegeza Biblijna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Tomasz Siemieniec",
title = "Teologiczna rola ''Ludzi'' (hoi 'ánthrōpoi) w Apokalipsie Janowej",
year = "2018",
}

Cytowanie w formacie APA:
Siemieniec, T. (2018). Teologiczna rola "Ludzi" (hoi 'ánthrōpoi) w Apokalipsie Janowej. Kielce: