Tradycyjne wychowanie religijne w rodzinie a wymogi życia w społeczeństwie współczesnym
[Traditional religious education in family and requirements of life in the contemporary society]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Olsztyn
Rok wydania: 2015
Tytuł publikacji: Wychowanie religijne i moralne
Redaktorzy: Mieczysław Różański, Ryszard Sztychmiler
Strony od-do: 227-238
Streszczenie: Dziecko jako prawowity członek własnej rodziny powinien otrzymać rzetelne i integralne wychowanie do przyszłego i świadomego życia w społeczeństwie. Kodeks Prawa Kanonicznego wskazuje na warunki wychowania, gdzie dzieci mogą takie odpowiednie wychowanie otrzymać. Dzieci czerpią obraz wychowawczy w pierwszej kolejności od przykładu rodziców, a następnie od nauczycieli i wychowawców, dobrych kapłanów czy wartościowych rówieśników. Artykuł jest przeglądem kanonów na temat wychowania i troski prawodawcy kościelnego o dobrą edukację nowego pokolenia, które jest przyszłością Kościoła i państwa. Kodeks prawa kanonicznego raczej daje deklaracje o wychowaniu niż szczegółowe regulacje prawne dotyczące rzetelnego wychowania młodego pokolenia w rodzinie. Rodzina jest właściwym środowiskiem wychowawczym, jednak z zastrzeżeniem, że jest to rodzina zdrowa i odpowiedzialna przez dobre życie rodziców. Dobry przykład rodziców i ich zdolności kierownicze są istotne dla wzmocnienia formacji ludzi młodych w wielu dziedzinach życia. Matka, która odnosi się z szacunkiem do powołania macierzyńskiego i swojego miejsca w domu, bardzo pomaga w rozwoju u własnych córek cech kobiecości i macierzyństwa, a wobec synów daje przykład jasny, mocny i szlachetny kobiety - matki. Ojciec, którego postępowanie jest przeniknięte systemem godności męskiej, będzie pociągającym wzorem dla synów i natchnie szacunkiem, podziwem i poczuciem bezpieczeństwa córki. Przykład religijności i praktyk modlitwy ze strony rodziców uczy dzieci życia religijnego i potrzeby rozwoju wiary. Artykuł składa się z następujących części: Wprowadzenie; 1. Jaki jest współczesny świat? 2. Kto zakłada rodzinę; 3. Młode pokolenie a jakość życia religijnego; 4. Czy rodzice nadają się do wychowywania swoich własnych dzieci – jakość komunikacji interpokoleniowej; 5. Zastały Kodeks prawa kanoniczne o obowiązkach rodziców a prawdziwe wymogi wychowania; 6. Podsumowanie.
Słowa kluczowe: rodzina, rodzice, model wychowania, srodowisko rodzinne