Bariery komunikacyjne w relacjach interpersonalnych w kierowaniu w administracji publicznej
[Barrieris to communication in interpersonal ralationships in the conduct of public adminitration]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Rzeszów
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Procesy kierowania w systemie administracji publicznej
Redaktorzy: Jan Łukasiewicz
Strony od-do: 201-211
Streszczenie: Kompetencje osobowe w komunikacji interpersonalnej to kluczowy problem współczesnej administracji państwa, który ściśle dotyczy wszelkich kontaktów międzyludzkich począwszy od naszego załatwiania spraw w urzędach, a skończywszy na zarządzaniu i wykonywaniu zadań kierowniczych przez konkretnych ludzi noszących teki ministerialne, a także inni zarządzający, którym takie zadania i kompetencje zostały powierzone. Komunikowanie się jest procesem symbolicznym, w którym podstawową zasadą jest posługiwanie się znakami i symbolami, które są czymś, co zastępuje rzecz, zdarzenie, proces itp., o realnym charakterze, jest wzajemną relacją, a także procesem społecznym. Opiera się na indywidualnej interpretacji przekazu, jest działaniem świadomym oraz celowym i polega na ciągłych, przemiennych oddziaływaniach werbalnych i niewerbalnych. Istotną rzeczą jest to, że komunikowanie przebiega w określonym kontekście, dzięki czemu zachodzi ono na różnych poziomach, w tym interpersonalnym, grupowym i organizacyjnym. W znacznej mierze ma to miejsce w środowisku administracji publiczne w szerokim tego słowa znaczeniu i w pracy zespołu aparatu urzędniczego, dlatego też ważna jest umiejętność tworzenia sieci komunikacyjnej pomiędzy konkretnymi urzędami, ale i pracownikami. Jest ona wzorcem, według którego odbywa się komunikacja między członkami zespołu. Wysyłanie nieprawidłowych komunikatów czy sygnałów powoduje wzajemne niezrozumienie osób komunikujących się ze sobą. Bariery komunikacyjne to wszystko to, co zakłóca efektywne porozumienie pomiędzy nadawcą a odbiorcą komunikatu. Mogą wynikać zarówno z błędów popełnionych przez jedną jak i drugą stronę w komunikacji. Struktura artykułu składa się z następujących części: Wprowadzenie; 1. Kompetencje komunikacyjne członków zespołu; 2. Relacja kierownictwo – podwładni; 3. Co utrudnia komunikację interpersonalną w zarządzaniu zespołem? 4. Bariery i ich rodzaje w komunikacji interpersonalnej w pracy zespołów w administracji publicznej; Podsumowanie.
Słowa kluczowe: komunikacja interpersonalna, kompetencje, kierowanie