Odrębność, wolność i bogactwo kultur świata wobec tworzenia jednolitej europejskiej edukacyjnej przestrzeni
[Separateness, freedom and richness of world cultures to create a single European educational space]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Radom
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Tradycja i współczesne nurty w opiece, wychowaniu i resocjalizacji w Europie
Redaktorzy: Sylwester Bębas, Elżbieta Kielska
Strony od-do: 277-290
Streszczenie: Artykuł dotyczy odrębności, wolności i bogactwa kultur świata wobec tworzenia jednolitej europejskiej edukacyjnej przestrzeni. Temat jak najbardziej pedagogiczny, aby uczyć młode pokolenie na temat różnorodności kultur w dobie współczesnego świata. Nie ma jednej kultury uniwersalnej, ale mamy do czynienia z wielością kultur z ich bogactwem i różnorodnością na wszystkich kontynentach. Żyjemy w społeczności wielokulturowej i wieloreligijnej. Człowiek współczesny musi uczyć się szacunku do różnych kultur i religii, które istnieją i rozwijają się obok nas. Problem europeizacji istnieje, gdyż jest to termin techniczny, by pokazać, że regionalnie globalizacja daje o sobie znać. Zwłaszcza, gdy chodzi o rynek, produkcje i zysk finansowy. Europeizacja może być niebezpieczna, gdy mówimy o tworzeniu „monolitu Europejskiej kultury”. Nie ma takiej kultury, to narody mają swoje kultury i ciągle się rozwijają. Rozwój i historia cywilizacji technicznej i technologicznej są dalece rozłożone w czasie, ale nie można zapominać o fakcie, że cywilizacja jest jedynie cząstką kultury współczesnej. Cywilizacje upadały w historii, i mogą upadać, a kultura narodowa danego państwa czy ludu, trwa od dawna i w sposób ciągły się rozwija. Kultura trwa dłużej niż pokolenia ludzkości danego kręgu kulturowego zamieszkującego określoną szerokość geograficzną. Artykuł składa się z następujących części: 1. Wprowadzenie; 2. Pojęcie kultury; 3. Zjawisko spotkania kultur przez migracje w świecie; 4. Kultura narodu a redukcyjne działania Unii Europejskiej przez tzw. „europeizację”; 5. Pokłady kultury jako komponenty współczesnego kontekstu życia ludów i narodów; 6. Podsumowanie.
Słowa kluczowe: Kultura, naród, europeizacja, edukacja