Misyjność Kościoła powszechnego w aspekcie historycznym i prawnym - definicja misji "Ad gentes"
[Missionary Character of the Catholic Church in the Historical and Legal Aspects - the Defenition of Mission "Ad gentes"]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Nauk Prawnych (ISSN: 1507-7896)
Rok wydania: 2000
Tom: 10
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 170-203
Streszczenie: Działalność misyjna jest ciągle aktualna. Ukierunkował ją współcześnie w Kościele papież Jan Paweł II, podkreślając jednocześnie w swych przemówieniach i dokumentach papieskich duchową łączność z papieżami poprzednikami, którym „misje” leżały na sercu. Cały artykuł jest próbą zaprezentowania misyjności i organizacji tej działalności Kościoła powszechnego w aspekcie historycznym i prawnym. Bardziej przenika to opracowanie aspekt prawny, gdyż opieramy się na dokumentach soborowych i na normach prawnych kodeksu Jana Pawła II. Powyższe opracowanie jest ujęciem historycznym, bez znaczących współczesnych analiz, choć niektóre są ukazane. Jest to propozycja przypomnienia zagadnień misyjnych, by dostrzec w niej źródło egzystencji Kościoła w kończącym się tysiącleciu, a także by Kościół katolicki odżył i stał się bardziej żywy w świadomości jego misyjnej istoty. Kościół posłany przez Chrystusa do ludów i narodów posłuszny Jego misyjnemu wezwaniu „Idźcie i nauczajcie wszystkie narody”, daje w sposób nieprzerwany, ciągły wyraz świadectwa aż po krańce świata wobec Ewangelii. Omawiamy w tym artykule źródła prawne pojęcia misje, ukazujemy wiele definicji „misji”, wypracowanych przez różnych autorów, szczególnie misjologów, a także przywołuje się tutaj do refleksji definicję misji ze Soboru Watykańskiego II. Głównym źródłem prawnym działalności misyjnej Kościoła jest sam Bóg, który posyła Syna na świat, aby go zbawił. A z kolei Chrystus posyła Ducha Świętego. Widzimy w tym posłaniu żywotność i energię, by Kościół mógł żyć i rozprzestrzeniać is na wszystkie kontynenty, by ogarnąć miłością Boga wszystkich ludzi dobrej woli, w których sobie Bóg upodobał w Trzecim Milenium chrześcijaństwa. Za progiem tego Milenium, można się spodziewać nowej jutrzenki wiary i życia chrześcijańskiego wśród wyznawców Chrystusa. Zasadnicze części artykułu to 1. wprowadzenie, gdzie wskazujemy na zasadność podjętego tematu, że istnieje potrzeba mówienia o misjach współczesnym chrześcijanom, a także potrzeba wskazania, że na mocy Chrztu i Bierzmowania, sakramentów inicjacji chrześcijańskiej za misje odpowiedzialni są wszyscy i do tej misji wszyscy przez Chrystusa są wezwani. 2. Wyjaśnienie pojęcia misje i jego źródła prawne. Zostały ukazane kontekst historyczny powstania misji, a także wskazanie na jakiej podstawie Kościół ma prawo i obowiązek kontynuować misję Chrystusa. 3. Kolejny paragraf zaznajamia nas z nauczaniem niektórych papieży w ujęciu historycznym, z uwzględnieniem tego, co było charakterystyczne dla danego papieża. Jest to też próba historycznego ukazania organizacji misji. 4. Dalej ukazujemy propozycje na sobór i misje przed soborem. Wydaje się, że Kościół postąpił słusznie, gdyż zaprosił hierarchów i wyższych przełożonych zakonnych do nadesłania sugestii i propozycji na sobór. Tak też się stało. W wyniku tych działań i obrad na auli soborowej powstał dekret misyjny „Ad genetes”. 5. W końcowym paragrafie zaprezentowaliśmy nauczanie soboru o misjach. Jest to bogactwo nauki soboru i mądrości Ojców soborowych, którzy obdarzeni przez Boga pełnią charyzmatu rozpoznali nowy obraz Kościoła w nowym rozumieniu misji i ewangelizacji.
Słowa kluczowe: Misje, Historia, Misyjny Charakter Kościoła



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Sylwester Kasprzak and ",
title = "Misyjność Kościoła powszechnego w aspekcie historycznym i prawnym - definicja misji ''Ad gentes''",
journal = "Roczniki Nauk Prawnych",
year = "2000",
number = "2",
pages = "170-203"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kasprzak, S. and (2000). Misyjność Kościoła powszechnego w aspekcie historycznym i prawnym - definicja misji "Ad gentes". Roczniki Nauk Prawnych, 2, 170-203.