Relacja - Obsługa - Klient - Etyczne i prawne aspekty handlu.
[Relation - Customer - Client - Ethical and Legal Aspects of the trade.]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Autorzy swoich własnych artykułów w książce:, Stanisław M. Szukalski, Grigoryj Horużyj, Kazimierz A. Kłosiński, Lech Miodek, Symłana Mausmrenko, Justyna Nakonieczna, Urszula Płowiec, Lubow Jurczenko, Bogdan Kościk, Wiktoria Wojciechowska, Wiktoria Zyrkowska, Tjemjana Mołoboria, Iwan Rudjenko, Grzegorz Kowalski, Tadeusz Guz, Zoja Skrinnik, Walentina Sbimliczna, Sylwester Kasprzak, Elżbieta Wolanin-Jarosz, Marek Bielecki, Daria K. Banasik, Paweł Skrzydlewski, Paweł Marzec
Miejsce: Tomaszów Lubelski - Lublin
Rok wydania: 2010
Tytuł publikacji: Etyka a Ekonomia.
Redaktorzy: Tadeusz Guz, Paweł Marzec, Grigoryj Horurzij, Tamara Smowrzenko
Strony od-do: 203-226
Streszczenie: Artykuł jako rozdział książki dotyczy etyki biznesu, a szczególnie prowadzonego handlu. Chodzi o to, jak wprowadzić wartości etyczne do świata biznesowego i według nich postępować. Mamy tu na myśli biznesmenów i sprzedawców w relacji do swoich klientów. Etyka biznesu jest konieczna dla wzajemnych odniesień ludzi biznesu i postępowania w prowadzeniu organizacji biznesowych jako całość. Prowadzenie firm w sposób czysto ekonomiczny może dość często powodować kolizję z wartościami moralnymi​​, gdyż to właśnie przedsiębiorcy spotykają się często z pytaniem, czy firma może i powinna być etyczna? Choć etyka biznesu nie jest nowym problemem w Polsce, to jednak zagadnienia etyczne w różnych dziedzinach życia, również w handlu czy szerzej w biznesie są często spychane na bok. Znane są przypadki nieuczciwych rywalizacji między kupcami, których jedynym celem jest bogacenie się w krotki i szybki sposób. Wprawdzie przedsiębiorcy mogą czasem w krótkiej perspektywie wzmocnić działania w nieetyczny sposób, ale takie złe zachowanie powoduje nieufność i wyniki o złej reputacji. Tak więc, prowadzony nieetycznie biznes często jest na dłuższą metę przegrany, ale niestety wszechobecny. Złe zachowanie praktykowane przez wiele osób kreuje tendencje do osłabienia gospodarki w czasie i wpływa negatywnie na całe społeczeństwo. Etyka biznesu z jego konstrukcją regulacji prawnych i norm, praktyk i przepisów urzędowych określa właściwe zachowanie osób, które są zaangażowane w handlu i biznesie, a takie ustawienie sprawy zapewnia dobre stosunki handlowe pomiędzy biznesmenami i ich klientami dla dobra wszystkich. Artykuł komunikuje kilka kwestii dotyczących etyki w biznesie, w następujących sekcjach: 1. Wprowadzenie; 2. Biblia na temat uczciwości w biznesie, 3. Etyka biznesu; 4. Codzienność w biznesie; 5. Przykłady nieuczciwości i oszustwa w biznesie; 6. Regulacje prawne w zakresie etyki zawodowej; 7. Wnioski.
Słowa kluczowe: Etyka. Biznes. Ekonomia. Prawo.