Podstawy kanoniczne działalności misyjnej Kościoła zawarte w Piśmie Świętym
[Canonical base of the missionary activity of the Church contained into Holy Scripture]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Współautorzy: Autorzy swoich artykułów w pracy zbiorowej:, Marek Żmudziński, Danuta Radziszewska, Jacek Neumann, Józef Węcławik, Ludwik Fąs, Damian Cichy, Jan Bocian, Mariusz Szmajdziński, Wojciech Kluj, Józef Wcisło, Bartosz Adamczewski, Tomasz Szyszka, Szczepan Szpyra, Janusz Brzozowski, Jarosław Różański, Sylwester Kasprzak
Miejsce: Pieniężno
Rok wydania: 2010
Tytuł publikacji: Biblia a Misje
Redaktorzy: Ludwik Fąs
Strony od-do: 311-332
Streszczenie: Ewangelizacja jest konkretną formą, w jakiej Chrystus wypełniał swe misyjne posłannictwo, jednocześnie wskazując na kontynuowanie Jego zbawczej misji. Kościół przedłuża misję Chrystusa i wypełnia nadal Jego posłannictwo wobec świata i narodów. W obecnych czasach, w misyjnej działalności Kościoła powszechnego istnieje permanentne zapotrzebowanie na głoszone słowo (DM 13), przede wszystkim dlatego, że kontynuuje ono posłannictwo Jezusa. Nie oznacza to, że każdy może głosić własne zdanie lub mówić o tym, co jego samego interesuje. Przepowiadanie misyjne jest wiernym przekazywaniem orędzia otrzymywanego od Chrystusa Pana i strzeżonego troskliwie przez Kościół. Jest to jedyna zbawcza nowina. Na tej wierności względem orędzia, któremu służymy, a także wobec ludzi, którym winniśmy przekazywać je całe i żywe, zasadza się sedno ewangelizacji (EN 4). Przybliżona problematyka osadza się na biblijnym fundamencie, ale ukryta w szatę jurydyczną daje normy kanoniczne o działalności misyjnej Kościoła w przedziale kanonów od 781 do 792. Kodeks Prawa Kanonicznego bardzo wyraźnie i jednoznacznie podaje, że „najwyższe kierownictwo oraz koordynacja poczynań i działań, związanych z dziełem misyjnym i współpracą misjonarską, należy do Biskupa rzymskiego oraz Kolegium biskupów”. Biblia z całą swoją strukturą historyczno-doktrynalną jest niejako zakodowana i ukryta w Kodeksie prawa kanonicznego. Nie widać jej tak wyraźnie, gdyż każdy kanon, jeśli chcemy zrozumieć, musimy poddać go procesowi wyinterpretowania z normy kanonicznej ukrytej w przepisie prawodawcy kościelnego. Artykuł z następujących części: 1. 1. Wprowadzenie; 2. Rozumienie działalności misyjnej Kościoła w Kodeksie Jana Pawła II z 1983 roku; 3. Źródła misji w Kościele składa się; 4. Missus (missionarius) to posłany przez Kościół; 5. Biblijne akcenty w Kodeksie prawa kanonicznego; 6. Podsumowanie.
Słowa kluczowe: Misje. Biblia. Ewangelizacja.