Strengths and weaknesses in the operation of administrative law

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. (ISSN: 1642-5960)
Rok wydania: 2019
Tom: 27
Numer czasopisma: 108
Strony od-do: 72-92
Streszczenie: Cechą specyficzną prawa, które służy funkcjonowaniu administracji jest władztwo. Żaden administratywista nie ma z tym problemu, za to z kolei inni prawnicy, którzy są reprezentantami innych gałęzi prawa mają jakieś nieuzasadnione wątpliwości co do konstrukcji prawa administracyjnego. Należy podkreślić, że o jakości działania administracji nie decyduje możliwość przeprowadzenia kontroli czy przestrzeganie prawa. Nade wszystko zależy to od samych urzędników, ich świadomości i odpowiedzialności za realizację zadań publicznych. Urzędnik zanim przystąpi do pracy, powinien znać katalog zasad etycznych wykonywania zadań i obowiązków organu lub urzędnika. Stanowienie prawa jest z natury długofalowym procesem i powstawać powinno powoli, nie można w krótkim czasie, tworzyć norm prawnych jedynie dlatego, że dana dziedzina nie jest dostatecznie uregulowana. W naszym polskim parlamencie proces legislacyjny tworzenia prawa jest tak błyskawiczny, a to powoduje, że prawo jest niedoskonałe. Z jednej strony prawo administracyjne jest w swym systemie słabe, gdyż nie ma kodeksu prawa materialnego i ustrojowego, a z drugiej strony siła tego systemu prawa jest w tym, że jest ono o charakterze władczym. System prawa ulega procesowi erozji, zwłaszcza poprzez ignorowanie wartości niesionych przez zasadę demokratycznego państwa prawnego, jest to jakiś poważny uszczerbek dla prawa i jego jakości w ogóle. Trzeba wiedzieć, że podmioty administrujące stosują regulacje prawne ze świadomością niszczenia lub lekceważenia wartości za każdym razem, gdy podejmują rozstrzygnięcie oparte na wadliwych przepisach prawnych. Poszanowanie do prawa ulega rozluźnieniu. Nie jest to właściwy kierunek w uzdrawianiu jakości prawa i skuteczności jego działania. Silnie działa na jakość prawa i jego przestrzeganie orientacja polityczna, członkowie partii takiej czy innej widzą i chcą stosować przepisy prawne wybiórczo z korzyścią dla siebie. Przewidziana ustawowo kontrola legalności nie jest w stanie wyeliminować odkrytych uchybień we własnym zakresie. Artykuł składa się z następujących części: 1. Wprowadzenie; 2. Charakterystyka prawa administracyjnego w administracji publicznej; 3. Konflikt odwieczny między prawem cywilnym prywatnym a administracyjnym publicznym; 4. Silne cechy i funkcje prawa; 4. 1. Ocena współcześnie obowiązującego prawa administracyjnego; 4. 2. Cechy prawa; 4. 3. Funkcje prawa; 5. Słabości i wady prawa administracyjnego; 5. 1. Publiczne prawo podmiotowe; 5. 2. Specyfika prawa administracyjnego; 5. 2. 1. W czym siła; 5. 2. 2. W czym słabość; 6. Sposoby polepszania jakości prawa administracyjnego (wady prawa); 7. Podsumowanie.
Słowa kluczowe: administracja, prawo administarcyjne, władztwo, błędy legislacyjne
Dostęp WWW: https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/5416/7%20kasprzak-strengths.pdf?sequence=1&isAllowed=y
DOI: 10.15584/znurprawo.2019.27.7



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Sylwester Kasprzak",
title = "Strengths and weaknesses in the operation of administrative law",
journal = "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego.",
year = "2019",
number = "108",
pages = "72-92"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kasprzak, S. (2019). Strengths and weaknesses in the operation of administrative law. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego., 108, 72-92.