Misje
[Missions]

Hasło w leksykonie

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Leksykon Prawa Kanonicznego
Redaktorzy: Mirosław Sitarz
Kolumny od-do: 1751-1756
Streszczenie: Posłannictwo Kościoła jest pojęciem zakresowo najszerszym i nadrzędnym w stosunku do działalności duszpasterskiej, misji i ewangelizacji, obejmuje wszystkie te elementy, które wyczerpują mandat zlecony przez Chrystusa Pana Kościołowi do wypełnienia "aż powtórnie przybędzie". Kodeks prawa kanonicznego wskazuje na odpowiedzialne podmioty władzy nad dziełem misyjnym Kościoła: „Najwyższe kierownictwo oraz koordynacja poczynań i działań, związanych z dziełem misyjnym i współpracą misjonarską, należy do Biskupa Rzymskiego oraz Kolegium Biskupów” (Kan. 782 § 1-2). Działalność misyjna Kościoła podlega także Kongregacji de. Ewan-gelizacji narodów w Rzymie. Odpowiedzialni w Kościele za rozwój dzieła misyjnego są: Papież, Biskupi, Kapłani, diakoni, zakonnicy i zakonnice, świeccy. Według Jana Pawła II, misje – odnawiają Kościół, wzmacniają wiarę i tożsamość chrześcijańską, dają życiu chrześcijańskiemu nowy entuzjazm i nowe uzasadnienie (RMis 2) ich kontynuacji we współczesnym świecie. Głoszona Ewangelia przez misjonarzy uszlachetnia, udoskonala, ewangelizuje daną kulturę przenikając jej pokłady wartościami chrześcijańskimi i mocą Ducha Świętego, gdyż Duch święty jest fundamentalnym sprawcą misji. Odzewem jest odpowiedź kultury, i wyrażenie przyjętej wiary w elementach kulturowych jak obraz Chrystusa czy figurka Maryi wykonana i ubogacona pierwiastkami stylu i charakteru danej kultury oraz mentalności ludu. Mówimy tu o procesie inkulturacji, która siłą rzeczy dokonuje się w procesie ewangelizacji jako wnikanie pierwiastków chrześcijańskich w głąb chrystianizowanej kultury. Inkulturacja, to krótko „zamierzona przez Boga” ścisła relacja wiary z kulturą. Misję należy rozumieć jako dialog ze Słowem, także w ten sposób trzeba widzieć duchowość misyjną i całą wspólnotę misyjną Kościoła. Na mocy chrztu i bierzmowania wszyscy wierni są odpowiedzialni za dzieło misyjne Kościoła. Misje mogą być zewnętrzne (zagraniczne) i misje wewnętrzne, np. misje parafialne na na-szych polskich parafiach przeprowadzanych raz na 10 lat. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku zainspirowany duchem soborowym postanawia: „Ponieważ cały Kościół jest ze swej natury misyjny, a dzieło ewangelizacji winno być uznane za fundamentalny obowiązek Ludu Bożego, stąd wszyscy wierni, świadomi swojej odpowiedzialności, winni wnosić swój udział w dzieło misyjne” (Kan. 781). Misje to posłanie, którego celem jest przepowiadanie Orędzia Zbawienia pośród ludów i kultur współczesnego świata. Działalność misyjna ma swoją długą i burzliwą historię, od czasów Apostołów poprzez czasy kolonializmu, aż do współczesnych misji, które w wielu zakątkach świata współczesnego dalej się rozwijają i przynoszą owoce. Misje w rozumieniu Sobóru Watykańskiego II zawartym w dekrecie o działalności misyjnej Kościoła Ad Gentes: to „szczególne inicjatywy, poprzez które posłani przez Kościół głosiciele Ewangelii, idąc na cały świat, wykonują zadanie przepowiadania Ewangelii i wszczepiania samego Kościoła w te narody i lub grupy, które jeszcze nie wierzą w Chrystusa” (DM 6). Muszą być posłani przez kompetentną władzę kościelną „głosiciele Ewangelii” (Dobrej Nowiny), misjonarze do konkretnego kontekstu narodowego i kulturowego Kościoła lokalnego. Misje to zakładanie Kościoła, to „evagelizare et plantare”, czyli przepowiadanie i zakorzenienie wspólnoty eklezjalnej. Dla zaistnienia Kościoła potrzeba wspólnoty wiary (wiernych) i przełożonego Kościoła, jakim jest biskup diecezjalny (KPK, od kan. 381 § 1-2 do kan. 402 § 1-2). Misja i posłannictwo w j. polskim to słowa, które są w treści ze sobą korespondujące, mogą być uważane jako tożsame, jednolite i identyczne.
Słowa kluczowe: Misje, Ewangelizacja, Misyjna Działalność Kościoła