Patronat Misyjny w Hiszpanii, Portugalii i w państwach kolonizowanych w okresie od XVI do XIX wieku
[Missionary Patronage in Spain, Portugal and in colonized states in the period from the 16th to the 19th century.]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2018
Streszczenie: Całość dociekań i rozważań zaprezentowanych w tej książce daje ogólny obraz kolonializmu oraz nastrojów, które towarzyszyły w zdobywaniu ziem i lą-dów, a także rozwój misji prowadzonej przez zakony, takie jak: jezuici, dominika-nie czy franciszkanie. Wraz z wyruszeniem Europejczyków na szlaki atlantyckie poszerzył się zasięg występowania systemu plantacyjnego (plantacje uprawne). Hiszpanie założyli plantacje trzciny cukrowej na Wyspach Kanaryjskich. W 1455 roku Portugalczycy zaczęli uprawiać trzcinę cukrową na Maderze za pieniądze genueńczyków i pod nadzorem specjalistów z Sycylii. Następnym etapem dla Por-tugalczyków była Wyspa Świętego Tomasza. W XVI wieku porządek (system) plantacyjny został przeniesiony przez Atlantyk, z Wysp Kanaryjskich na Hispa-niolę na Karaibach oraz z Madery do Brazylii. Cesarze i królowie państw katolic-kich, które pomagały Kościołowi w realizacji dzieła ewangelizacji na nowo odkry-tych obszarach starali się zabezpieczyć i jakby usankcjonować swoje poczynania, dlatego zwracali się do poszczególnych papieży o wydanie stosownych aktów pa-pieskich dla zabezpieczenia ich praw do zdobytych terytoriów geograficznie i poli-tycznie, a przede wszystkim ekonomicznie i gospodarczo. Poprzez akty papieskie rozumieć należy bulle, na mocy których papieże sankcjonowali ich działania i nadawali prawo do nowo odkrytych ziem królom Portugalii i Hiszpanii. W okresie kolonialnym na początku Złotego Wieku, Kościół katolicki sam o własnych siłach nie był w stanie prowadzić misji względem odkrytych ludów i narodów. W tej mozolnej pracy swoją pomoc przyniosły polityczne mocarstwa, zwłaszcza Portugalia i Hiszpania jako królestwa Europy. Same chciały pozyskać ziemie i bogactwa w nich ukryte, to jest jakby istotny cel wojaży i wypraw zamor-skich, a pomoc niesiona Kościołowi katolickiemu w głoszeniu Ewangelii Indianom czy innym narodom, na pewno przyczyniła się, choć niedoskonale, do rozpowszechniania chrześcijaństwa na wszystkich kontynentach. Struktura książki składa się z następujących rozdziałów. Rozdział I. Patronat Misyjny w ko-loniach portugalskich. Podrozdziały są następujące: 1. 1. Kontekst historyczny powstania Patronatu; 1. 2. Wyjaśnienie pojęcia „Patronat Misyjny”; 1. 3. Portugalia jako państwo kolonizatorskie; 1. 4. Początki Patronatu w koloniach portugalskich; 1. 5. Współpraca Watykanu z władzą świecką w kwestii prowadzenia misji katolickich. Rozdział II. Patronat Misyjny w koloniach hiszpańskich; 2. 1. Funkcjonowanie Patronatu Misyjnego w Hiszpanii; 2. 2. Obsadzanie biskupstw i placówek misyjnych przez władzę świecką; 2. 3. Patronat misyjny w krajach kolonialnych Hiszpanii; 2. 4. Wpływy hiszpańskie w Ameryce Łacińskiej; 2. 5. Sytuacja kolonialna i Patronat w Ameryce Łacińskiej; Rozdział III. Patronat Misyjny w Afryce. 3. 1. Państwa kolonizowane na kontynencie afrykańskim; 3. 2. Okresy rozwoju Patronatu w Afryce; 3. 2. 1. Okres konkwisty do 1574 roku; 3. 2. 2. Panowanie wikariatu misyjnego; 3. 2. 3. Czasy regalizmu misyjnego (królewskiego); 3. 2. 4. Kongregacja Rozkrzewiania Wiary wobec przywilejów patronackich; 3. 2. 5. Okres dekadencji i upadek Patronatu Misyjne-go. Zakończenie i Bibliografia.
Słowa kluczowe: Misje, Historia kolonializmu, Patronat misyjny



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Sylwester Kasprzak",
title = "Patronat Misyjny w Hiszpanii, Portugalii i w państwach kolonizowanych w okresie od XVI do XIX wieku",
year = "2018",
}

Cytowanie w formacie APA:
Kasprzak, S. (2018). Patronat Misyjny w Hiszpanii, Portugalii i w państwach kolonizowanych w okresie od XVI do XIX wieku. Lublin: