Zarys modelu wychowania chrześcijańskiego według św. Pawła Apostoła
[An outline of the Christian model of education according to St. Paul]

Rozdział w nierecenzowanej książce naukowej

Miejsce: Radom
Rok wydania: 2009
Tytuł publikacji: Wiem komu zawierzyłem... Radomskie spotkania ze św. Pawłem
Redaktorzy: Jacek Kucharski
Strony od-do: 11-36
Streszczenie: Św. Paweł - pierwszy po Chrystusie pedagog chrześcijański - odsłania swoją pedagogię w różnych przejawach i wymiarach: jako nauczyciel, pasterz, założyciel gmin chrześcijańskich, rodzic duchowy - zarówno ojciec jak i matka. Swój model wychowania Paweł opiera na kilku dominantach, które wynikają nie tylko z jego znajomości człowieka jako takiego (rodząca się antropologia chrześcijańska), ale również - przedziwnie wyczuwanych już wtedy - współczesnych wskazań psychologii, pedagogiki, etyki zycia społecznego, teologii moralnej i pastoralnej. Jesto to model wychowania Bosko-ludzkiego, budujący swą moc i uniwersalność na Osobie Jezusa Chrystusa, nie bojący się trudnych pytań i wymagajacych odpowiedzi. Bazuje on na wierze, nadziei i miłości wspomaganych przez radość, cierpliwość, empatię. Św. Paweł swoje zalecenia parenetyczne stoduje do wszystkich grup i warst społecznych: dzeici i młodzieży (Ef 6); dorosłych (1 Tes 5); starszych (Tt 2); kobiet (1 Kor 11); małżonków (1 Kor 7; Ef 5; Kol 3); wdów (1 Tm 5); duchownych (1 Tm 5; 2 Tm); przełożonych i podwładnych (Rz 13; Ef 6; Kol 4; Flm; 2 Tm).
Słowa kluczowe: Model wychowania, św. Paweł, Wychowanie chrześcijańskie