Pedagogia cierpienia Księgi Hioba w świetle badań interdyscyplinarnych
[Pedagogy of suffering in the light of the Book of Job]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Społeczeństwo i Rodzina (ISSN: 1734-6614)
Rok wydania: 2018
Tom: 56
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 30-53
Streszczenie: Artykuł stanowi kontynuację badań nad starotestamentalnymi źródłami pedagogiki chrześcijańskiej. Księga Hioba zaliczana jest do kanonu ksiąg mądrościowych (dydaktycznych) Starego Testamentu. Z racji jej specyficznego języka i poruszanych w niej problemów teologicznych i antropologicznych, księga ta należy do najtrudniejszych tekstów objawienia biblijnego. Hiob jest ofiarą okrutnego eksperymentu wymyślonego przez szatana, dopuszczonego przez Boga i pogłębionego przez krytykę przyjaciół. Księga Hioba to kompozycja typowo semicka. Większość egzegetów zgadza się, że dzieło ma znaczenie religijne i jest pismem mądrościowym. Księga pokazuje cały dramat ludzkiego istnienia. Poprzez zmaganie się Hioba z okrutnym losem odkrywamy prawdziwsze i bardziej wiarygodne oblicze Boga. Cierpienie nie musi być karą, może być próbą – doświadczeniem, przede wszystkim zaś jest tajemnicą. Konkluzją pedagogii księgi jest fakt, iż Hiob zdaje się ufać Bogu, który go uratuje, wbrew Bogu, który wydaje się prześladować go cierpieniem.
Słowa kluczowe: Księga Hioba, cierpienie, pedagogia



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Roman Sieroń",
title = "Pedagogia cierpienia Księgi Hioba w świetle badań interdyscyplinarnych",
journal = "Społeczeństwo i Rodzina",
year = "2018",
number = "3",
pages = "30-53"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sieroń, R. (2018). Pedagogia cierpienia Księgi Hioba w świetle badań interdyscyplinarnych. Społeczeństwo i Rodzina, 3, 30-53.