Zakres nauczania katechezy w latach 1990-2015 w archidiecezji lubelskiej
[The range of teaching catechism in the years 1990-2015 in the Archdiocese of Lublin]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: XXV lat nauczania religii w polskiej szkole
Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2015
Tytuł publikacji: XXV lat nauczania religii w polskiej szkole : między nadzieją a rzeczywistością
Redaktorzy: Marian Zając
Strony od-do: 163-190
Streszczenie: Powrót nauki religii do szkół ponownie stworzył dogodne warunki do współpracy tak ważnych środowisk, jakimi są rodzina, szkoła i parafia w integralnym procesie wychowania w duchu wartości chrześcijańskich młodego pokolenia Polaków. Czas odradzania się szkolnego nauczania religii przyczynił się do wielu pozytywnych zmian w organizacji katechezy i w systemie edukacyjnym szkół. Zmiany te spowodowały dynamiczny rozwój naukowej refleksji katechetycznej i duszpastersko-pedagogicznej praktyki katechezy. Przez kolejne lata udało się wyszkolić wykwalifikowaną kadrę nauczycieli religii. Zaangażowali się oni w dzieło katechizacji zarówno szkolnej, jak i parafialnej z niezwykłym zapałem i poświęceniem. Nastąpił proces integracji tego środowiska – począwszy od kapłanów diecezjalnych i zakonnych poprzez braci i siostry zakonne na katechetach świeckich kończąc. Przeprowadzone analizy i sporządzone wykresy ilustrują udział w procesie dydaktyczno-wychowawczym nauczycieli religii w szkołach archidiecezji lubelskiej. Kolejne osiągnięcie polskiej katechezy tego okresu stanowią dokumenty katechetyczne: dyrektorium, podstawy programowe, programy nauczania religii oraz przygotowane według ich zaleceń serie podręczników i pomoce dydaktyczno-metodyczne. Ułatwiają one katechetom ewangelizację w szkole oraz sprawiają, że dzieci i młodzież chętnie biorą udział w zajęciach. O frekwencji na lekcjach religii informowały analizowane wykresy ukazujące liczby katechizowanych: w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych oraz w szkołach specjalnych. Nauka religii w szkole przyczyniła się również do zintegrowania środowisk szkolnych i parafialnych w podejmowaniu wspólnych wychowawczych inicjatyw, o czym świadczy m.in. uczestnictwo w pielgrzymce tak maturzystów, kapłanów, katechetów, jak i wychowawców, dyrektorów oraz innych pracowników szkół. Powrót nauki religii do placówek oświatowych wpłynął też na uporządkowanie w obszarze legislacyjnym: nauka religii w przedszkolach i szkołach – dwie godziny zajęć tygodniowo; katecheci stali się członkami rady pedagogicznej; awans zawodowy nauczycieli religii przebiega na takich samych zasadach jak pozostałych; zatrudnienie na podstawie misji kanonicznej; wynagrodzenie katechetów (kapłani od 1997 r.); zapewnienie autonomii w sprawach programu (podręczniki) i treści katechezy; wizytacje ze strony kościelnej i władz oświatowych; trzy dni wolne od zajęć na czas rekolekcji wielkopostnych; obecność krzyży w salach szkolnych; modlitwa przed wszystkimi zajęciami. Ukazany wizerunek obecności nauki religii w placówkach oświatowych wydaje się bardzo pomocny w refleksji nad tym zagadnieniem w obecnej chwili, gdyż zauważa się próby marginalizacji w Polsce katechezy w przedszkolach i szkołach. Pozytywne dokonania w obszarze katechizacji szkolnej argumentują zasadność wychowania religijno-moralnego, zwłaszcza w obliczu wątpliwych teorii wychowania pochodzenia postmodernistycznego i neomarksistowskiego. Nauka religii stanowi istotny element całości systemu edukacyjno-wychowawczego w polskich placówkach oświatowych, ponieważ opiera się na prawidłowej wizji człowieka i życia społecznego. Analiza zaprezentowanych faktów na przykładzie archidiecezji lubelskiej z dwudziestu pięciu lat obecności nauki religii w przedszkolach i szkołach nie daje definitywnego i ostatecznego obrazu tej działalności Kościoła. Potrzeba dalszych opracowań i kolejnych interpretacji.
Słowa kluczowe: katecheza, szkoła, dzieci, młodzież, katecheci, Kościół, osoba, edukacja, ministerstwo, Polska, historia, nauczyciele, kształcenie



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Goliszek",
title = "Zakres nauczania katechezy w latach 1990-2015 w archidiecezji lubelskiej",
journal = "",
year = "2015",
pages = "163-190"
}

Cytowanie w formacie APA:
Goliszek, P. (2015). Zakres nauczania katechezy w latach 1990-2015 w archidiecezji lubelskiej. , 163-190.