Katecheza nowoewangelizacyjna
[The catechesis in the new evangelisation]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: Nowa ewangelizacja w nowej katechezie
Miejsce: Rzeszów
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: Nowa ewangelizacja w nowej katechezie
Redaktorzy: Paweł Mąkosa
Strony od-do: 115-133
Streszczenie: Nowa ewangelizacja w czasach nam współczesnych nabiera nowego specyficznego charakteru, a mianowicie powrotu do kerygmy. Pojęcie to nierozłącznie wiąże się z dziełem misyjnym Kościoła. W odniesieniu do Ewangelii kerygma oznacza zwięzłe głoszenie prawdy chrześcijańskiej, z pominięciem elementów drugorzędnych, zwłaszcza w stosunku do ludzi nieznających Chrystusa. Różni się od katechezy, która przedstawia systematyczny i pełny wykład prawd wiary, a skierowana jest do ludzi już nawróconych przez kerygmę. Taki scenariusz nauczania wypracował Kościół apostolski, który najpierw mówił o tym, co nam Bóg dał w Chrystusie (kerygmat), a dopiero w drugim etapie, czego od nas żąda (katecheza). Istotną treścią kerygmatu jest to, co Bóg uczynił dla człowieka przez Jezusa Chrystusa: wybawienie z grzechów, usynowienie, obdarowanie łaską i Duchem Świętym. Katecheza nowoewangelizacyjna, znajdująca swoje miejsce w dobie osłabienia wiary, musi właśnie pozostać na „usługach” kerygmatu . Chodzi głównie o kerygmat chrystyczno-eklezjalny, który nie tyle naucza, co przemienia osobę – „jest zaproszeniem, aby poznać i pokochać nie jakąś rzecz ani doktrynę, lecz Osobę – Jezusa Chrystusa” . Ten zespolony wysiłek zdolny jest ukazać człowiekowi, drogę zbawienia w Jezusie Chrystusie i Kościele katolickim.
Słowa kluczowe: wspólnota, ewangelizacja, nowa ewangelizacja, integracja, wychowanie, edukacja, osoba, katecheza, humanizm, dialog



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Piotr Goliszek",
title = "Katecheza nowoewangelizacyjna",
journal = "",
year = "2013",
pages = "115-133"
}

Cytowanie w formacie APA:
Goliszek, P. (2013). Katecheza nowoewangelizacyjna. , 115-133.