Personalistyczna koncepcja cielesności człowieka jako aspekt moralnego wychowania w katechezie
[The personalistic concept of human corporeality as an aspect of moral education in catechesis]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2022
Tytuł publikacji: Integralność ciała ludzkiego jako powinność moralna. Przesłanie moralne Kościoła.
Redaktorzy: ks. dr Krzysztof Smykowski
Strony od-do: 162-184
Streszczenie: Personalistyczny charakter wychowania moralnego w katechezie ukazuje pełny obraz człowieka i stara się odpowiedzieć na jego życiowe pytania i problemy. Przekazanie całościowej wizji o człowieku, o jego cielesności i duchowości, osobie i osobowości, przedmiotowości i podmiotowości, płciowości i seksualności leży w kompetencjach i zadaniach katechezy. Odkrywanie i pogłębianie prawdy o człowieku w świetle misterium Chrystusa umożliwia właściwe i całościowe spojrzenie na człowieka zarówno od strony materialno-biologicznej, jak i duchowo-personalistycznej. Uwaga poświęcona człowiekowi nie powoduje nadmiernego antropocentryzmu w katechezie, wręcz przeciwnie – umożliwia jej realizację nadrzędnego celu, jakim jest doprowadzenie katechizowanego do spotkania, następnie do zjednoczenia, a nawet głębokiej zażyłości z Jezusem Chrystusem. Bóg w Jezusie przychodzi, by zbawić człowieka – całego człowieka, tzn. obejmuje jego całą osobę i zbawia go całego: duszę i ciało. Prawda ta przenika wszystkie elementy treściowe i metodyczne katechezy.
Słowa kluczowe: personalizm, antropologia, osoba, człowiek, ciało, wychowanie, katecheza, moralność, integralność, formacja