Carnival Revisited: The Return of the Clown in Thomas Ligotti’s ‘The Last Feast of Harlequin’

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2014
Tom: 62
Numer czasopisma: 5
Strony od-do: 125-134
Streszczenie: Mimo że karnawał jako zjawisko społeczne został niemal zupełnie wyeliminowany z życia kulturalnego, elementy karnawałowej estetyki odnaleźć można w wielu współczesnych tekstach literackich. W opowiadaniu Thomasa Ligottiego „The Last Feast of Harlequin” karnawałowe święto okazuje się jedynie maską dla ponurego, podziemnego rytuału. Celem niniejszego artykuł jest przedstawienie jednego ze sposobów, w jaki literatura horroru wykorzystuje transgresję i karnawałową poetykę do tworzenia własnej ambiwalentnej przestrzeni. Przerażający podziemny rytuał wopowiadaniu jest nie tylko groteskowym odwróceniem bachtinowskiego „święta głupców”, ale także odzwierciedleniem osobistych lęków i obsesji narratora. Odsłaniając ciemne aspekty współczesnego świętowania, opowiadanie Ligottiego staje się komentarzem na temat samego procesu marginalizacji praktyk karnawałowych i jednoczesnego pojawienia się poetyki karnawałowej wliteraturze gotyckiej.
Dostęp WWW: https://tnkul.pl/files/userfiles/files/RH2014z5_s135-144_Antoszek.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Patrycja Antoszek",
title = "Carnival Revisited: The Return of the Clown in Thomas Ligotti’s ‘The Last Feast of Harlequin’",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2014",
number = "5",
pages = "125-134"
}

Cytowanie w formacie APA:
Antoszek, P. (2014). Carnival Revisited: The Return of the Clown in Thomas Ligotti’s ‘The Last Feast of Harlequin’. Roczniki Humanistyczne, 5, 125-134.