Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości?
[Generation Alpha - new dimension of identity?]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Rozprawy Społeczne (ISSN: 2081-6081)
Rok wydania: 2016
Tom: 10
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 5-13
Streszczenie: Życie w społeczeństwie nieodłącznie wiąże się z procesami identyfikacji, klasyfikacji i autoklasyfikacji, co w połączeniu z wielością dóbr stwarza niejednolite a niekiedy zaskakujące manifestacje tożsamości, sposobów i stylów życia. Jednym z nich może być „zanurzenie” w technologiach komunikacyjnych i informacyjnych oraz w Internecie Rzeczy. Wraz z całą zawartością treściową i medialną są one źródłem oraz narzędziami kształtowania tożsamości. Przedmiotem teoretycznych analiz było pytanie: czy i w jakim zakresie technologie medialne determinują życie człowieka i jego tożsamość? Szczegółowej analizie – w kontekście Internetu Rzeczy - zostało poddane pokolenie Alpha. Jego prezentacja została poprzedzona syntezą generacji Y i Z. Omówienie kolejnych generacji poprzedziły rozważania terminologiczne dotyczące terminu „tożsamość” oraz „pokolenie”. Przyjęto tezę, iż użytkownicy mediów nie są grupą jednorodną, inny jest też rodzaj ich pierwszego i kolejnych kontaktów z technologiami medialnymi, inna wrażliwość i kompetencje. Główne zależności koncentrują się na podziale pokoleniowym. Data urodzenia odbiorców/użytkowników mediów w zdecydowanym stopniu determinuje ich tożsamość oraz styl życia. W publikacji zastosowano metodę analityczno-opisową.
Słowa kluczowe: Internet Rzeczy, pokolenie Alpha, tożsamość



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła",
title = "Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości? ",
journal = "Rozprawy Społeczne",
year = "2016",
number = "3",
pages = "5-13"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. (2016). Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości? . Rozprawy Społeczne, 3, 5-13.