Od pokolenia X do pokolenia Alpha - wartości mediów
[From Generation X to Generation Alpha - the value of media]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Współczesne media : wartości w mediach, wartości mediów. T. 2, Wartości mediów
Redaktorzy: Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura
Tom: 2
Strony od-do: 31-48
Streszczenie: Życie współczesnego człowieka, mieszkającego w którymkolwiek z cywilizacyjnie rozwiniętych krajów, jest ściśle związane z coraz szerszym korzystaniem z mediów. Wraz z całą zawartością treściową i medialną są one m.in. źródłem rozrywki, narzędziami pracy oraz dostępu do informacji. Warto zatem zastanowić się nad wzajemną relacją człowieka i technologii medialnych. Przedmiotem teoretycznych analiz pragnę uczynić pytania, dotyczące wartości mediów, a dokładniej: jak technologie medialne wpływają na życie człowieka?, czy zmieniają styl życia kolejnych pokoleń odbiorców/użytkowników mediów? . Szczegółowej analizie zostanie poddane pokolenie X, kolejno generacja Y, pokolenie Z oraz generacja Alpha. Analiza zostanie poprzedzona rozważaniami terminologicznymi dotyczącymi terminu „pokolenie”, koncepcji determinizmu medialnego (twardego i miękkiego), paradoksów rozwoju techniki. Artykuł kończą rozważania na temat przewidywanej w niedalekiej przyszłości integracji mózgu człowieka z internetem. W artykule intencjonalnie pominięto rozważania terminologiczne związane z samym pojęciem „media”. Jest to bowiem zagadnienie obszerne, wymagające odrębnego opracowania. Stawiam tezę, iż użytkownicy mediów nie są grupą jednorodną, inny jest też rodzaj ich pierwszego i kolejnych kontaktów z technologiami medialnymi oraz informacyjnymi, inna wrażliwość i kompetencje. Główne zależności koncentrują się na podziale pokoleniowym - Nicholas Negroponte. Data urodzenia odbiorców/użytkowników mediów w zdecydowanym stopniu determinuje wartości mediów oraz styl życia kolejnych pokoleń. W publikacji zastosowano metodę analityczno-opisową.
Słowa kluczowe: pokolenie X, generacja Y, pokolenie Z, generacja Alpha, determinizm medialny, paradoksy rozwoju techniki



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła",
title = "Od pokolenia X do pokolenia Alpha - wartości mediów",
journal = "",
year = "2014",
pages = "31-48"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. (2014). Od pokolenia X do pokolenia Alpha - wartości mediów. , 31-48.