Medialne mechanizmy generowania emocji podczas pierwszej fali pandemii covid-19. Raport z badań interdyscyplinarnych
[Media mechanisms of generating emotions during the first wave of the covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Pielęgniarstwo XXI Wieku (ISSN: 1730-1912)
Współautorzy: Joanna Sosnowska, Aneta Duda, Aneta Wójciszyn-Wasil, Olga Białek-Szwed, Małgorzata Sławek-Czochra, Justyna Szulich-Kałuża
Rok wydania: 2023
Strony od-do: 5-8
Streszczenie: Cel pracy. Opracowanie zawiera raport z badań mediatyzacji emocji podczas pierwszej fali Covid-19 w ujęciu interdyscyplinarnym.Opisane zostały mechanizmy generowania emocji w przekazach medialnych (prasa, media audialne, telewizja) oraz elementy treściowe i wizualne funkcjonowania tematyki pandemii w kulturze czy religii. Materiał i metody. Badania przeprowadzono na oryginalnym materiale badawczym: wielomodalnych publikacjach medialnych na temat pandemii w przekazach globalnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter badań (nauki społeczne i humanistyczne oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach) zastosowano zestaw metod i technik badawczych, m.in.: analizę zawartości, analizę metafor wizualnych, analizę dzieła artystycznego czy analizę warsztatową przekazu medialnego. Wyniki. Zbadano mediatyzację emocji w różnych obszarach życia społecznego na podstawie analiz medialnych przekazów o tematyce religijnej, konsumpcyjno-ekonomicznej, edukacyjnej i kulturowej. Stworzono katalog mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazie medialnym podczas pierwszej fali pandemii Covid-19, wykazując schematyzm działania mediów w obliczu pandemii na świecie. Ukazano nowe symbole reprezentujące pandemię SarsCov-2 w przestrzeni społecznej i kulturze, a także w wizualizacji medialnej. Wnioski. Badania wykazały, iż mediatyzacja emocji stanowi proces pośredniczenia mediów nie tylko w poznawaniu i kreowaniu rzeczywistości społecznej, ale także sterowaniu uwagą społeczną. W okresie pierwszej fali pandemii Covid-19 rolę tę pełniły emocjonalne dyskursy medialne i mechanizmy generowania emocji w przekazie medialnym
Słowa kluczowe: mediatyzacja, emocje, covid-19, pandemia, zdrowie
Dostęp WWW: https://sciendo.com/article/10.2478/pielxxiw-2023-0012?tab=pdf-preview
DOI: https://doi.org/10.2478/pielxxiw-2023-0012



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła and Joanna Sosnowska and Aneta Duda and Aneta Wójciszyn-Wasil and Olga Białek-Szwed and Małgorzata Sławek-Czochra and Justyna Szulich-Kałuża",
title = "Medialne mechanizmy generowania emocji podczas pierwszej fali pandemii covid-19. Raport z badań interdyscyplinarnych",
journal = "Pielęgniarstwo XXI Wieku",
year = "2023",
pages = "5-8"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. and Joanna Sosnowska and Aneta Duda and Aneta Wójciszyn-Wasil and Olga Białek-Szwed and Małgorzata Sławek-Czochra and Justyna Szulich-Kałuża(2023). Medialne mechanizmy generowania emocji podczas pierwszej fali pandemii covid-19. Raport z badań interdyscyplinarnych. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 5-8.