Emotions and Education. Media Representations of School Closures in the Polish and British Internet Portals

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Kulturoznawcze (ISSN: 2082-8578)
Rok wydania: 2023
Tom: 14
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 263-312
Streszczenie: Celem artykułu było przedstawienie wyników badań dotyczących sposobów prezentacji emocji (radość, złość, smutek, strach, troska, współczucie, otępienie, stagnacja, upokorzenie, poczucie winy, nadzieja, nienawiść, solidarność sąsiedzka, nuda, banalność) w materiałach tekstowych portalu opiniotwórczego Polityka (PL) i The Spectator (UK), odnoszących się do zamknięcia szkół z powodu pandemii COVID-19 – i ich mediatyzacji w życiu publicznym (perspektywa nauczyciela, dyrektora szkoły, przedstawiciela rządu, eksperta), i prywatnym (perspektywa ucznia i rodzica), w ujęciu procesualnym (katalog wydarzeń), w kontekście przeobrażeń technologicznych (zdalne nauczanie), społeczno-kulturowych (relacje międzyludzkie, przemoc domowa) oraz ekonomicznych (zasiłek opiekuńczy). Przyjęto hipotezę, iż zgodnie z koncepcją kultury strachu Franka Furediego sposób formułowania i konstruowania materiałów internetowych ma wzbudzać przede wszystkim emocję strachu. Dokonano ilościowej i jakościowej analizy treści 78 artykułów zamieszczanych na polityka.pl i 12 na spectator.co.uk, w okresie od 1.03 do 30.07.2020 r. wyszukanych przy pomocy słów-kluczy. Zauważa się co najmniej trzy poziomy źródeł informacji o emocjach przeżywanych przez przedstawicieli badanych grup: osoba doświadczająca emocji, bohater artykułu (perspektywa nadawcy); autor/redaktor artykułu, dokonujący oceny i interpretacji (perspektywa gate-keepera) oraz czytelnik (perspektywa odbiorcy). Na wyróżnionych poziomach emocje mogą wynikać z dosłownego ich nazwania; interpretacji danej sytuacji, kontekstu sytuacyjnego (emocje kontekstowe) oraz z opisu komunikatów niewerbalnych i reakcji fizycznych organizmu. Hipoteza została częściowo potwierdzona. Chociaż zamknięcie szkół jako wydarzenie medialne w dyskursach pandemicznych obu analizowanych portali generuje przede wszystkim emocję strachu to w dyskursie odnoszącym się do konsekwencji decyzji o zamknięciu szkół oraz ocen zdalnego nauczania przeważa smutek (w Polityce) i współczucie (w The Spectator). Zarówno w sferze publiczno-prywatnej, jak i publicznej dominuje emocja smutku (48 wobec 98).
Słowa kluczowe: emocje, edukacja, COVID-19, pandemia, zamknięcie szkół, nauczanie zdalne
DOI: 10.18290/rkult231401.13



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Gruchoła",
title = "Emotions and Education. Media Representations of School Closures in the Polish and British Internet Portals",
journal = "Roczniki Kulturoznawcze",
year = "2023",
number = "1",
pages = "263-312"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gruchoła, M. (2023). Emotions and Education. Media Representations of School Closures in the Polish and British Internet Portals. Roczniki Kulturoznawcze, 1, 263-312.