Przebaczenie w wychowaniu
[Forgiveness in Education]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: PAEDAGOGIA CHRISTIANA (ISSN: 1505-6872)
Rok wydania: 2016
Tom: 38
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 25-44
Streszczenie: Przebaczenie jest istotnym problemem życia i wychowania człowieka, zaistniałym wraz z chrześcijaństwem. Jest to fakt najbardziej ludzki, świadczący o wielkości człowieczeństwa, ale postrzegany także jako przejaw słabości i braku odwagi. Ujęcia przebaczenia naświetlane są aspektami psychologicznymi, bądź społecznymi, czy środowiskowymi, czasami także filozoficznymi, a zwłaszcza teologicznymi. W artykule, wychodząc od opisania faktu przebaczenia i jego etymologicznej oraz antropologicznej interpretacji, wskazuje się na kondycję człowieka, która zgodnie z naturą jest skazana na możliwość popełnienia błędu i konieczność przebaczenia, jako wartość do której należy i można wychowywać. Miejsca i środowiska wychowania, to nade wszystko rodzina, następnie szkoła i inne instytucje edukacyjne, jak również Kościół – jako społeczność wierzących. Właściwie uformowana świadomość moralna, wymaga uczenia się i opanowywania określonej wiedzy, interioryzacji przebaczenia jako zasady moralności i jako wartości, przez identyfikację z osobami rzeczywistymi, lub literackimi, czy bohaterami historycznymi, które przejawiają tego rodzaju postawy przebaczenia. Programy wychowawcze, dydaktyczne i katechetyczne powinny stanowić istotny element promocji wartości przebaczenia i wspomagania rozwoju człowieka. W tych wszystkich środowiskach niezbędne jest dążenie do przeżywania pojednania, jako rzeczywistości codziennego życia z obecnością takich postaw jak: zdolność uznania winy, skrucha, postanowienie poprawy, chęć zadośćuczynienia. W odniesieniu do Kościoła, jako środowiska wychowania do przebaczenia, wskazuje się, że powinien on najpierw sam stawać się Kościołem pojednanym, a zatem wspólnotą uczniów Chrystusa zjednoczonych obowiązkiem stałego nawracania się do Boga i starających się żyć życiem godnym nowych ludzi. Wszyscy członkowie Kościoła winni pracować nad uspokojeniem swoich umysłów, redukowaniem napięć, przezwyciężaniem podziałów, uzdrawianiem ran, jakie powstają w sytuacjach różnic stanowisk i dyskusji, kierując się znaną ze starożytności chrześcijańskiej zasadą: „W sprawach wątpliwych wolność, w koniecznych jedność, we wszystkim miłość” (In dubiis libertas, in necessariis unitas, in omnibus caritas). Środowisko wychowawcze jakim jest Kościół, przemienia dziejową sytuację nienawiści i przemocy w cywilizację miłości. Świat współczesny, tęskniąc za przebaczeniem i lepszą rzeczywistością, dopuszcza możliwość popełnienia błędu, a zarazem dostrzega konieczność przebaczenia i doświadczania go w życiu.
Słowa kluczowe: przebaczenie, pojednanie, współczucie, wartość, wychowanie
Dostęp WWW: http://apcz.pl/czasopisma//index.php/PCh
DOI: 10.12775/PCh.2016.021



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Przebaczenie w wychowaniu",
journal = "PAEDAGOGIA CHRISTIANA",
year = "2016",
number = "2",
pages = "25-44"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2016). Przebaczenie w wychowaniu. PAEDAGOGIA CHRISTIANA, 2, 25-44.