Między wiedzą naukową a mądrością w pedagogice – w obszarze filozofii wychowania
[Between scientific knowledge and wisdom in education – in the area of the philosophy of education]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Paedagogica Ignatiana (ISSN: 2450-5358)
Rok wydania: 2016
Tom: 19
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 19-38
Streszczenie: Artykuł podejmuje problem tożsamości filozofii wychowania i jej specyfiki jako subdyscypliny pedagogicznej postulując zarazem pewien model jej uprawiania, który może pozwalać na realizowanie jej w dawnych kategoriach nie tylko dyscypliny naukowej, ale także zawierającej i reprezentującej mądrość pedagogiczną. Cała zresztą filozofia, dążąc do spełniania wymagań wiedzy naukowej, zawsze dążyła do bycia źródłem mądrości w życiu indywidualnym i społecznym (idąc za odległą tradycją postrzegania roli filozofa jako mędrca) i nie zadawalała się jedynie wytwarzaniem wiedzy naukowej. Stwierdzenie Th. Kampmann o filozofii znajdującej się między odwieczną mądrością a czasowo uwarunkowaną wiedzą, posłużyło autorowi za podstawę zaproponowania podejść w badaniach rzeczywistości wychowania (konkretnie metody fenomenologicznej, hermeneutycznej, dialektycznej i systemowej), które podejmując wyzwania życia i opierając się na życiu – Lebenswelt, pozwoliłyby na osiąganie mądrości pedagogicznej. Propozycja ta, nie wykluczając obecności także religii – „filozofowania w wierze” – jak postulował E. Gilson, zachęca do przechodzenia od danych naukowych (także nauk szczegółowych), do ujęć „bliskich życiu”, aspirujących do odkrywania „odwiecznych racji rzeczy“ (aeternae rationes rerum), poprzez które możliwe byłoby dochodzenie do pedagogicznej mądrości.
Słowa kluczowe: filozofia wychowania, wiedza naukowa, mądrość, pedagogika
Dostęp WWW: http://apcz.pl/czasopisma/index.php/SPI/article/download/SPI.2016.1.001/9377
DOI: 10.12775/SPI.2016.1.001



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Między wiedzą naukową a mądrością w pedagogice – w obszarze filozofii wychowania",
journal = "Studia Paedagogica Ignatiana",
year = "2016",
number = "1",
pages = "19-38"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2016). Między wiedzą naukową a mądrością w pedagogice – w obszarze filozofii wychowania. Studia Paedagogica Ignatiana, 1, 19-38.