O pedagogikę bardziej zorientowaną na nauki humanistyczne, czy na nauki społeczne? Metodologia nauk humanistycznych i społecznych w pedagogice
[For more humanities-oriented pedagogy, or social science? The methodology of Humanities and social sciences in education]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Warszawa ; Radom
Rok wydania: 2016
Tytuł publikacji: Badanie - dojrzewanie - rozwój (na drodze do doktoratu). Metodologia nauk społecznych a metodologia badań pedagogicznych
Redaktorzy: Franciszek Szlosek
Strony od-do: 65-78
Streszczenie: Pedagogika, istniejąc jako praktyka i teoria, jako jedna z dyscyplin naukowych w ogólnej mozaice nauk jest osadzona w sferze problemów praktycznych i nastawiona na pedagogiczne działanie. Dziedziny tej praktyki to m.in. szkoła, ale także problemy społeczne (pedagogika społeczna), instytucje wychowawcze, ale także młodzież i pomoc młodzieży, a również wychowanie przedszkolne, czy też kształcenie i dokształcanie dorosłych . Nowe wymagania i nowe okoliczności zaczęły nadawać dalszego i nowego znaczenia dotychczasowym sytuacjom i poczęły wnosić nowe treści (m.in. demokratycznego współistnienia, ekologii, pokoju, rozwoju praw człowieka, jakości życia, zdrowia, dobrobytu, międzykulturowości, informatyzacji, kultury i języków europejskich itd.), także zapotrzebowanie na nowe kompetencje (programowanie, praca w grupie, ewaluacja nauczania, ocena nauczycieli itd.), także nowe role i zawody pedagogiczne (związane z nauczaniem zawodu, animatorami społecznymi i kulturowymi, szkoleniami pracowników socjalnych itd. humanistyka i nauki humanistyczne. To, że rozwijają się w jej strukturze także od kilkudziesięciu już lat subdyscypliny wiedzy stosowanej, jak np. socjologia edukacji, pedagogika społeczna, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, pedagogika specjalna, pedagogika dorosłych itp., w niczym nie powinno przesądzać o tym, że także dla nich - fundamentem jest wiedza humanistyczna. Wiedza ta wydawała się tym, którzy pragnęli nie tyle interpretowania rzeczywistości lecz jej zmieniania według pewnego modelu – zbyt słaba i stąd pedagodzy, zwłaszcza zainteresowani modelowaniem człowieka i rzeczywistości, poszukiwali mocniejszych wskazań bądź to ze strony bezpośrednio ideologii, bądź też płytkiej chyba jednak i dalekiej od wskazywanego przez J. Szczepańskiego uprawiania nauki socjologicznej, adaptacji rozwiązań nauk społecznych. Nie oznacza to, że nauki społeczne powinny być pedagogom obojętne czy przez nich pomijane. Wprost odwrotnie, należałoby chyba jednak posłuchać Szczepańskiego i zająć się najpierw tworzeniem społecznej wiedzy naukowej – czy wspierać takie badania prowadzących i dopiero od pedagoga mogłoby zależeć, czy uczyni swoje badania bardziej humanistycznymi, czy społecznymi.
Słowa kluczowe: nauki społeczne, nauki humanistyczne, pedagogika, fenomenologia



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "O pedagogikę bardziej zorientowaną na nauki humanistyczne, czy na nauki społeczne? Metodologia nauk humanistycznych i społecznych w pedagogice",
journal = "",
year = "2016",
pages = "65-78"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2016). O pedagogikę bardziej zorientowaną na nauki humanistyczne, czy na nauki społeczne? Metodologia nauk humanistycznych i społecznych w pedagogice. , 65-78.