Współczesne koncepcje wychowania w szkole
[Contemporary conceptions of education at school]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Opole
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Wychowanie w szkole : od bezradności ku możliwościom
Redaktorzy: Radosław Chałupniak, Tomasz Michalewski, Ewa Smak
Strony od-do: 45-66
Streszczenie: Podstawowy problem artykułu: Jak się przedstawia rozumienie zadań współczesnej szkoły w Polsce i w Europie oraz czy antropologiczne przekonania przeszłości mogą różnicować to rozumienie?, a zwłaszcza: Na ile stanowiska pesymizmu pedagogicznego i optymizmu pedagogicznego przeszłości są jeszcze obecne we współczesnych koncepcjach wychowania w szkole? Stanowiska te w okresie chrześcijańskim znalazły swoje harmonijne rozwiązanie w tzw. realizmie pedagogicznym, aby z nową siłą zaistnieć w okresie reformacji w Europie, zwłaszcza w dyskusji między Marcinem Lutrem (1483 – 1546) a Erazmem z Rotterdamu (ok. 1466 – 1536) i to z wyraźnym ukierunkowaniem się na problemy możliwości wychowania i nauczania. Wyniki tej dyskusji wydają się być ciągle żywotne i to one zwłaszcza wpływają na współczesne podejścia, modele i koncepcje wychowania w szkole, którym poświęca się uwagę w obecnym artykule. Historyczne osadzenie problematyki wychowania w szkole wskazuje na obecność dawnych problemów we współczesnych rozstrzygnięciach zmierzających w kierunku szkoły wychowującej i nauczającej, szkoły indywidualistycznej i społecznej (kolektywistycznej) oraz na obecność dawnych przesłanek w podstawowych modelach realizacji wychowania i nauczania w szkole. W tej panoramie wybranych współczesnych koncepcji pracy szkoły został zaprezentowany personalistyczny model wychowania w szkole – jako propozycja odpowiedzialnego podejścia. Idące przez pokolenia implikacje pedagogiczne aż do naszych czasów ciągle i istotnie różnicują rozumienie wychowania i nauczania, a nade wszystko funkcje szkoły i oświaty. Uświadomienie sobie tych rozbieżności i ich implikacji dla wychowania i nauczania w czasach współczesnych wydaje się być konieczne, nie tyle ze względu na podtrzymywanie istniejących rozbieżności, ale dążenia do ubogacenia wychowania i nauczania w Europie, także wyrażaną w metaforze dwóch płuc (tradycji wschodniej i zachodniej), a przez analogię tradycją protestancką i katolicką, co może się stawać pomocą do odzyskiwania specyfiki edukacji realizowanej w szkołach katolickich, nauczanej i praktykowanej na Wydziałach Teologii i w kształceniu pedagogów w Polsce.
Słowa kluczowe: wychowanie, szkoła, koncepcje wychowania



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Współczesne koncepcje wychowania w szkole",
journal = "",
year = "2014",
pages = "45-66"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2014). Współczesne koncepcje wychowania w szkole. , 45-66.