Koncepcje prawdy a formy myślenia naukowego i badań naukowych
[Ideas of the truth and forms of the scientific thinking and scientific research]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Szczecin
Rok wydania: 2010
Tytuł publikacji: Edukacja akademicka wobec prawdy
Redaktorzy: Anna Murawska, Iwona Kość
Strony od-do: 15-31
Streszczenie: Artykuł wskazuje i przybliża zagadnienie prawdy ujętej jako jedna z podstawowych wartości ludzkich szczególnie wyeksponowanych przez chrześcijaństwo. Wartość tę uczyniły swoja podstawą i celem poszukiwań Uniwersytety (powstające od XIII w.). Pedagogika szkoły wyższej ustawicznie koncentruje się na tej wartości, chociaż jako taka, ta wartość może być różnie rozumiana. Przybliżając i wpisując w aktualne uwarunkowania wartość prawdy, zarówno w jej wymiarze obiektywnym (klasyczna koncepcja), jak też interpersonalnym i subiektywnym (nowożytne koncepcje) artykuł wskazuje na prawdę, jako wartość obiektywną w sensie międzyludzkim i jako efekt międzyludzkich relacji, interakcji i dialogu. Wychodząc zatem od okoliczności występowania i wskazania na rodzaje prawdy oraz jej rolę w życiu indywidualnym i społecznym, wskazuje się na okoliczności występowania i rodzaje prawdy oraz jej rolę w życiu indywidualnym i społecznym, jak również na nieklasyczne koncepcje prawdy, a nade wszystko potrzebę prawdy i na próby oraz możliwości pogodzenia jej klasycznej i nieklasycznej koncepcji. Z takim zadaniem wiąże się społeczny charakter nauki, który wymaga dochodzenia do porozumienia, wymiany opinii i dialogu międzyludzkiego.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Koncepcje prawdy a formy myślenia naukowego i badań naukowych",
journal = "",
year = "2010",
pages = "15-31"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2010). Koncepcje prawdy a formy myślenia naukowego i badań naukowych. , 15-31.