Interdisciplinary dialog and its models in practicing pedagogy

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Rozprawy Społeczne (ISSN: 2081-6081)
Rok wydania: 2010
Tom: 4
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 9-14
Streszczenie: Artykuł podejmuje bardzo istotny problem współczesnych badań naukowych, mianowicie interdyscyplinarności, znanej też w języku polskim międzydyscyplinarnością, podobnie jak analizuje zbliżoną do niej kategorię multidyscyplinarności (inaczej też wielodyscyplinarności), jak również transdyscyplinarności, ze szczególnym ukierunkowaniem się na uprawianie pedagogiki i rozwiązywanie problemów związanych z wychowaniem. Aby uniknąć niejasności i wyodrębnić specyfikę poszczególnych odmian dialogu w nauce, który może przybierać postać dialogu interdyscyplinarnego, multidyscyplinarnego lub trans-dyscyplinarnego, artykuł podejmuje najpierw bliższe wyjaśnienie poszczególnych terminów i ukazanie podstawowych dróg ich rozumienia oraz wskazuje na najczęściej stosowaną procedurę wykorzystywania wyników badań jednej nauki przez drugą sprowadzając ją do funkcji służebnej wobec drugiej. Różnice w percepcji zdarzeń i zjawisk, różnice w konstruowaniu naszych spostrzeżeń, prowadzą do potrzeby dialogu - ważnego także na płaszczyźnie naukowej. Nigdy też rezultaty uzyskane w danym momencie przez daną naukę, nie mogą być widziane w sensie jakiejś absolutnej pewności, gdyż powstają one zawsze w konkretnym czasie, a następnie również w zastosowaniu konkretnych, historycznie powstałych i warunkowanych teorii, lub koncepcji wychowania. By jednak dialog przeszedł z fazy zwykłego komunikowania, w fazę efektywnej współpracy są niezbędne pewne warunki, a zwłaszcza tworzenie takich wytworów badań, kategorii i koncepcji, które stawałyby się możliwe do użycia także przez inną dyscyplinę. Wymagałoby to rzeczywistej reformy systemu wiedzy poszczególnych dyscyplin, i to począwszy już od ich studiowania w uwarunkowaniach akademickich. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe: interdyscyplinarność, wielodyscyplinarność, transdyscyplinarność, dialog interdyscyplinarny



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Interdisciplinary dialog and its models in practicing pedagogy",
journal = "Rozprawy Społeczne",
year = "2010",
number = "1",
pages = "9-14"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2010). Interdisciplinary dialog and its models in practicing pedagogy. Rozprawy Społeczne, 1, 9-14.