Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy oraz uwarunkowania decyzji w kwestii kontynuowania i zmiany w metodologii badań pedagogicznych
[Anthropological, Ontological and Axiological Foundations and Determinants of Decisions Regarding the Continuation and Change in the Methodology of Pedagogical Research]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Edukacja (ISSN: 0239-6858)
Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 2 (165)
Strony od-do: 43-57
Streszczenie: W artykule podjęto problem kryteriów doboru odpowiedniej metodologii badawczej i w ogóle podejść badawczych w pedagogice. Adekwatny dobór może zadecydować o sukcesie i ogólnej jakości badań, dlatego też obok wskazania na tradycyjne i klasyczne podejścia badawcze, wskazuje się także na możliwość i konieczność zmiany oraz wychowywanie badaczy również do zmiany w stosowaniu metodologii badawczych, wychodząc od podstawowych kryteriów wyprowadzanych z uwzględnienia trzech obszarów badania rzeczywistości edukacyjnej, jako: sfery faktów (pedagogika empiryczna), sfery działania (pedagogika prakseologiczna) i sfery wartości (pedagogika hermeneutyczna), które dalej można rozpatrywać w trynitarnie (trojako) ujętych perspektywach: antropologicznej, ontologicznej i aksjologicznej. Takie ujęcie nazwane przez Janusza Gniteckiego trynitarnym i asymetrycznym uspójnieniem pozwala na zastosowanie obok klasycznych podejść w badaniach stanowiących kontynuację wypracowanej historycznie i sprawdzonej bogatej tradycji tych badań, również na poszukiwanie bardziej adekwatnych metod tych badań, w oparciu zwłaszcza o: 1) kryterium sfery faktów danych, zadanych i wartościowanych, 2) kryterium horyzontalne (kręgów środowiskowych, instytucji form wychowania z intencjonalną i nieintencjonalną działalnością wychowawczą) i 3) kryterium wertykalne (rozwojowe i uwzględniające fazy rozwoju człowieka) oraz oczywiście 4/ kryterium problemowe (realizowanym przez podążanie za problemami badawczymi).
Słowa kluczowe: metodologia, metodologia badań pedagogicznych, kontynuacja, zmiana, antropologiczne podstawy badań, ontologiczne podstawy badań, aksjologiczn
Dostęp WWW: https://ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2023-02/baner-numer-edukacja-2023-02.png
DOI: DOI 10.24131/3724.230204



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy oraz uwarunkowania decyzji w kwestii kontynuowania i zmiany w metodologii badań pedagogicznych",
journal = "Edukacja",
year = "2023",
number = "2 (165)",
pages = "43-57"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2023). Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy oraz uwarunkowania decyzji w kwestii kontynuowania i zmiany w metodologii badań pedagogicznych. Edukacja, 2 (165), 43-57.