Uspołecznienie dziecka w rodzinie i przez rodzinę w poglądach wybranych przedstawicieli pedagogiki społecznej
[The problem of social engagement of a child within the family in the views of selected representatives of social pedagogy]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Journal of Modern Science (ISSN: 1734-2031)
Rok wydania: 2021
Tom: 47
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 259-282
Streszczenie: Uspołecznienie dziecka w rodzinie i przez rodzinę W artykule podjęto problem uspołecznienia dziecka w rodzinie i przez rodzinę. Sama kategoria uspołecznienia, chociaż współcześnie mniej spotykana, posiada swoje znaczenie i może być wiązana z takimi kategoriami jak: socjalizacja, wychowanie – zwłaszcza wychowanie społeczne, ale także adaptacja, wspieranie czy również nauczanie i uczenie się – zwłaszcza tzw. społeczne uczenie się. Teresa Kukołowicz wiąże proces wychowania z uspołecznieniem, a jako miejsce szczególnego ich związku wskazuje rodzinę. Działalność uspołecznienia dziecka w rodzinie wymaga wyraźnego sformułowania celu, który podobnie jak w innych wyżej wymienionych kategoriach (zwłaszcza w wychowaniu) wiąże się z socjalizacją i personalizacją. Czy jednak współcześnie mamy do czynienia rzeczywiście z dążeniami do uspołecznienia dziecka? Czy rodzina jest wspierana w procesie uspołeczniania dziecka? Dlaczego rodzina jest tak bardzo ważna i tak istotna jest jej rola w procesie uspołecznienia dziecka? Te właśnie problemy stanowią przedmiot uwagi w niniejszym artykule. Socjalizacja rozpatrywana zwykle jako: uczenie się wartości i norm społecznych, jako przygotowanie do pełnienia ról społecznych, czy także formowanie sumienia, dzisiaj jest spłycana do zwykłego przystosowania, czyli adaptacji – z ewidentną szkodą także dla procesu uspołecznienia. Proces uspołecznienia dziecka w rodzinie powinien zatem przyjąć wyraźne odniesienie się do dobra wspólnego w związku z którym rodzina jest najbardziej adekwatnym miejscem przez powstałe w niej sytuacje i relacje międzyludzkie, co zaznacza się szczególnie w porównywaniu rodziny chociażby z domem dziecka. Nie wyklucza to możliwości i potrzeby wspierania rodziny w jej działalności uspołeczniania dziecka nie tylko przez bliższą i dalszą rodzinę, ale także przez instytucje i społeczności zdolne wnosić swoje własne sytuacje wychowawcze i swoją własną relację do dobra wspólnego. W takiej współpracy wskazuje się na szeroko pojęte partnerstwo, w którym szczególnie istotnym środkiem jest autentyczny „dialog”.
Słowa kluczowe: uspołecznienie, uspołecznianie, socjalizacja, personalizacja, rodzina, instytucje, sytuacje wychowawcze, dobro wspólne
Dostęp WWW: https://www.jomswsge.com/pdf-144690-72023?filename=The%20problem%20of%20social.pdf
DOI: 10.13166/jms/144690



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Uspołecznienie dziecka w rodzinie i przez rodzinę w poglądach wybranych przedstawicieli pedagogiki społecznej",
journal = "Journal of Modern Science",
year = "2021",
number = "2",
pages = "259-282"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2021). Uspołecznienie dziecka w rodzinie i przez rodzinę w poglądach wybranych przedstawicieli pedagogiki społecznej. Journal of Modern Science, 2, 259-282.