Miejsce wartości w wychowaniu
[The place of values in education ]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Opole
Rok wydania: 2020
Tytuł publikacji: W trosce o Edukację, Kulturę i Naukę
Redaktorzy: Marian Duczmal, Zenon Jasiński
Strony od-do: 97- 114
Streszczenie: MIEJSCE WARTOŚCI W WYCHOWANIU Artykuł podejmuje problem miejsca wartości w procesie wychowania, nawiązując do aksjologicznej struktury całego procesu wychowania, jak również do realnego występowania wartości, w wychowaniu. Wartości występujące w procesie wychowania – zwłaszcza w związku z problematyką celów (już zrealizowanych, realizowanych aktualnie i do zrealizowania), w aksjologii pedagogicznej, zaznaczają swoją obecność także w metodach i formach wychowania oraz ich doborze, w stosowanych środkach i technikach wychowawczych i w tym wszystkim, co występuje w całej strukturze procesu wychowania. Ich konkretne miejsca występowania, to zwłaszcza podmioty wychowania – wychowawca i wychowanek z ich bogactwem osobowym i ich tożsamością, w ich spotkaniu i dialogu, we wzajemnym oddziaływaniu na siebie, ale także tzw. świat przedmiotów, tzn. wartości w przedmiotach otaczającej nas rzeczywistości obiektywnej uczestniczące w powstawania tzw. sytuacji wychowawczej. Te miejsca systematyzował i rozwijał nad nimi refleksję w swoich Podstawach pedagogiki Romano Guardini (1885-1968), który zdaje się kontemplować relacje tych podejść i ich treściową zawartość na sposób średniowiecznego myślenia przez analogię, zmierzając w ten sposób nie tyle ku osiągnięciu jakiejś syntezy, ile ku wyznaczeniu swoistego punktu przecięcia tych relacji – w którym wszystkie te kategorie połączone relacją dialektyczną zbiegają się razem i stanowią ostatecznie prawdziwie żywe miejsce występowania wartości w wychowaniu i zarazem rezultat i podstawę aksjologii wychowania. Trzy podstawowe elementy składowe relacji wychowawczej: 1) „wychowanek” i „wychowawca” z ich własną fizjonomią i specyfiką każdy, ale też 2) ich „spotkanie” i „dialog „w „konkretnej sytuacji wychowawczej” oraz 3) świat przedmiotów najbliższego otoczenia – są trzema możliwościami pedagogiki i zarazem szczególnymi miejscami występowania wartości w procesie wychowania. Zwykle zostaje dana szczególna uwaga jednemu z tych aspektów, zawsze muszą jednak wystąpić pozostałe dwa elementy, co tym bardziej przekonuje o potrzebie poszukiwania integralnego podejścia do wychowania jako wprowadzenia wychowanka w życie wartościowe.
Słowa kluczowe: wartości, miejsce wartości, wychowanie, wychowanie do wartości, aksjologia pedagogiczna, locus educandi
Dostęp WWW: http://www.WydawnictwoPetrus.pl



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Miejsce wartości w wychowaniu",
journal = "",
year = "2020",
pages = "97- 114"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2020). Miejsce wartości w wychowaniu. , 97- 114.