Father Jacek Woroniecki (1878-1949) – the master and mentor of the Catholic and Christian pedagogical thought,

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Pedagogiczne (ISSN: 2080-850X)
Rok wydania: 2021
Tom: 13(49)
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 95-117
Streszczenie: OJCIEC JACEK WORONIECKI (1878-1949) – MISTRZ I MENTOR KATOLICKIEJ I CHRZEŚCIJAŃSKIEJ MYŚLI PEDAGOGICZNEJ STRESZCZENIEOjciec Jacek Woroniecki przyczynił się do budowania nie tylko pedagogiki chrześcijańskiej i katolickiej, ale także pedagogiki w ogóle w Polsce, osiągając niekwestionowane mistrzostwo w tym zakresie. Jako mistrz i nauczyciel zaistniał na gruncie pedagogiki katolickiej i chrześci- FATHER JACEK WORONIECKI (1878–1949) 117jańskiej, wnosząc swój wkład w wypracowywanie ich statusu dyscyplinarnego w ciągu całego swojego życia, które odczytujemy jako ilustrację kształtowania się jego dojrzałej wiary i z niej wynikającej jego naukowej refleksji. Przestrzegając przed zbyt pochopnym zaliczaniem pedagogów do pedagogów katolickich, podejmuje problematykę pedagogiczną z pozycji, którą możemy określić jako pozycję mądrości chrześcijańskiej i w niej, zwłaszcza w Kościele katolickim, odkrywa to, co rozumiał on jako pae-dagogia perennis, zawierająca w swoich blokach tematycznych takie podstawowe grupy proble-mów, jak: 1) podmiot wychowania jako refleksję nad człowiekiem mającym być wychowanym; 2) przedmiot wychowania, czyli co w wychowaniu chcemy wytworzyć przez działalność wycho-wawczą oraz 3) wychowawcę, czyli tego, który pojedynczo czy społecznie ma pokierować pro-cesem wychowania w wychowanku. Zauważając dominację postaw indywidualistycznych w nauczaniu i wychowaniu, Jacek Woroniecki eksponuje „społeczną stronę samej czynności wy-chowawczej”, nie deprecjonując w niczym „wartości indywidualnych wychowawcy”. Zabierając głos w sprawie specyfiki pedagogiki, Woroniecki przyczynił się do umocnienia tej specyfiki, a jednocześnie wprowadził refleksję pedagogiczną w konteksty uniwersalności i wy-pracował jej status jako dyscypliny z własną tożsamością jak również otwartej na rzeczywistość, na inne dyscypliny oraz na wielorakie aspekty i wymiary ludzkiej egzystencji. Praktycznie przy-czyniając się do rozwoju pedagogiki, wskazuje na sposoby kształtowania charakteru i osobowo-ści wychowanka, postulując powrót do pedagogicznych zasad chrześcijaństwa zwanych uniwer-salizmem pedagogicznym, w którym zwraca się uwagę na przedmiot formalny wychowania – człowieka – takiego, jakim on winien być wtedy, gdy osiągnie pełnię swojego osobowego bytu w wyniku właściwego, tj. harmonijnego rozwoju w nim wszystkich cnót przyrodzonych i nad-przyrodzonych.
Słowa kluczowe: katolicka myśl pedagogiczna, chrześcijańska myśl pedagogiczna, pedagogika katolicka, pedagogika chrześcijańska, paedagogia perennis, podmiot wychowania, przedmiot wychowania, wychowawca, pedagog, mentor, mistrz, O. Jacek Woroniecki (1878-1949), integralna pedagogika i integralne wychowanie
DOI: 10.18290/rped21131.8



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Father Jacek Woroniecki (1878-1949) – the master and mentor of the Catholic and Christian pedagogical thought, ",
journal = "Roczniki Pedagogiczne",
year = "2021",
number = "1",
pages = "95-117"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2021). Father Jacek Woroniecki (1878-1949) – the master and mentor of the Catholic and Christian pedagogical thought, . Roczniki Pedagogiczne, 1, 95-117.