Theoria – praxis – poiesis jako wyzwanie i perspektywy krytyki metodologicznej w pedagogice
[Theoria – praxis – poiesis as a challenge and perspective of methodological critique in pedagogy]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: VII Seminarium Metodologii Pedagogiki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego
Miejsce: Łódź
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy
Redaktorzy: Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Sławomir Pasikowski
Strony od-do: 66-77
Streszczenie: Theoria, praxis i poiesis jako rodzaje ludzkiej działalności refleksyjnej powiązane z wartościami prawdy, dobra i piękna, jako dziedziny ludzkiej aktywności mogą stanowić kryterium metodologicznej krytyki zastosowanej w tworzeniu wiedzy pedagogicznej, wskazując na ludzkie potencjalności, które pojmuje się jako możliwe do doprowadzenia ich do aktualizowania w stopniu możliwie najwyższym – do optimum potentiae – jako szczytowych możliwości człowieka. W kontekście chrześcijańskim można tu myśleć o jakimś stanie doskonałej cnoty, która jest tym, „co zarazem i posiadającego ją czyni dobrym i jego dzieło” . Omówione kryteria metodologicznej krytyki mogą być analizowane dalej i bardziej konkretnie. Jeśli np. przyjmujemy, że badania i tworzenie wiedzy biorą swój początek od krytycznej analizy literatury przedmiotu, to zwłaszcza możemy pytać o jej cele, dalej możemy wziąć pod uwagę społeczną i naukową istotność podejmowanych zagadnień, czy też okoliczności ich występowania w literaturze przedmiotu na danym obszarze i w danym czasie oraz przyjęte założenia, czy ich oryginalność.
Słowa kluczowe: theoria, praxis, poiesis, ludzka działalność, metodologia, krytyka metodologiczna
Dostęp WWW: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/31297/65-77-nowak.pdf?sequence=1&isAllowed=y
DOI: 10.18778/8142-715-9.03



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Theoria – praxis – poiesis jako wyzwanie i perspektywy krytyki metodologicznej w pedagogice",
journal = "",
year = "2019",
pages = "66-77"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2019). Theoria – praxis – poiesis jako wyzwanie i perspektywy krytyki metodologicznej w pedagogice. , 66-77.