Pedagogika personalistyczna, Rozdział 25
[Personalist pedagogy]

Rozdział w podręczniku akademickim

Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2019
Tytuł publikacji: Pedagogika. Podręcznik akademicki
Redaktorzy: Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski
Strony od-do: 487-508
Streszczenie: Pedagogika personalistyczna cieszy się rosnącym zainteresowaniem i zapotrzebowaniem społecznym, zwłaszcza w czasach współczesnych, gdy także w obszarze edukacji wzrasta liczba problemów wymagających nazwania i ustawicznego porządkowania. Chociaż bowiem z jednej strony mamy do czynienia z pewnymi próbami odchodzenia od kategorii „osoba”, w sensie również dehumanizacji człowieka; z drugiej strony spotykamy się z rozszerzaniem zakresu tej kategorii, włącznie z dążeniami do humanizowania świata przyrody i zwierząt, czy także przyznawania osobowego charakteru np. instytucjom. Do tych procesów dochodzą jeszcze zagadnienia związane z robotami i wzrostem zastosowania urządzeń określanych sztuczną inteligencją czy wzrastającą – wraz z postępem medycyny – ilością możliwych przeszczepów, zastępowaniem całych układów naszego organizmu sztucznymi implantami, już nie mówiąc o kwestiach bioetyki – zwłaszcza rodzących obawy w odniesieniu do początków i końca życia ludzkiego. Te sytuacje niosą ze sobą szczególne zapotrzebowanie na personalizm, a w wychowaniu i nauczaniu, gdzie niejednokrotnie próbuje się przypisywać zbyt wielkie znaczenie technologiom i skuteczności – na personalistyczną pedagogikę i dydaktykę.
Słowa kluczowe: pedagogika, pedagogika personalistyczna, pedagogiczny personalizm, wychowanie, nauczanie
Dostęp WWW: http://www.pwn.pl