Education as Support for the Integral Development of the Pupil

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: PAEDAGOGIA CHRISTIANA (ISSN: 1505-6872)
Rok wydania: 2018
Tom: 42
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 6-27
Streszczenie: Streszczenie: W siedemdziesiąt lat od ogłoszenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka (1948), jak również dziewięćdziesiąt lat od ogłoszenia przez Piusa XI Encykliki ‘Divini Illius Magistri’ (1929), powstały szczególne racje przypomnienia o koncepcji integralnego wychowania, na które to wydarzenia wyraźnie wskazują, a których filozoficzne i ideowe podstawy nakreślił J. Maritain w swojej publikacji – Humanizm integralny. Początków tej koncepcji wychowania możemy szukać nawet już w starożytności, a zwłaszcza od początków chrześcijaństwa, które rzuca światło także na współczesną jego rolę poszerzającą podejście sekularyzmu o transcendencję. Humanizm integralny przez otwarcie na integralność antropologiczną i integrację aksjologiczną dowartościowuje całego człowieka, respektując integralność osoby ludzkiej i realizując jej dogłębną integrację. Takie wychowanie posiada swoje odzwierciedlenie w pedagogicznej mądrości Kościoła katolickiego, jak i w jego praktyce, manifestując potencjał wychowawczy Kościoła katolickiego posiadającego „potężny aparat wychowawczy… z całym jego życiem nadprzyrodzonym, z jego nauką, liturgią, sakramentami i duszpasterstwem” (jak twierdził O. Jacek Woroniecki).
Słowa kluczowe: wychowanie, wspieranie, integralny rozwój, wychowanek, humanizm integralny, integralne wychowanie, integralność, pedagogika integralna



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Education as Support for the Integral Development of the Pupil",
journal = "PAEDAGOGIA CHRISTIANA",
year = "2018",
number = "2",
pages = "6-27"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2018). Education as Support for the Integral Development of the Pupil. PAEDAGOGIA CHRISTIANA, 2, 6-27.