Education as instruction and upbringing (i.e. The development of social skills) as the mission of Catholic schools

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: Katolicyzm, Kultura, Edukacja
Miejsce: Paris
Rok wydania: 2018
Tytuł publikacji: Catholicism, Culture, Education
Redaktorzy: Leonardo Franchi
Strony od-do: 213-221
Streszczenie: Artykuł, odnosząc się do zadań szkoły, koncentruje się na zadaniu nauczania i wychowania we współczesnej szkole. Biorąc za punkt wyjścia okres reformacji i ideę predestynacji, autor przedstawia rzutowanie tej idei nie tylko na koncepcję człowieka w Europie, ale także koncepcję wychowania i przyjęcie lub odrzucenie tzw. „wychowalności” (Bildsamkeit), na której m.in. Johann Friedrich Herbart (1776-1841) oparł możliwość budowania pedagogiki – jako dyscypliny autonomicznej. Przyjęcie idei predestynacji zaznaczało się preferencją w przypisywaniu ważności, a nawet możliwości jedynie nauczaniu i skutkowało zawężeniem roli szkoły i lekcji jedynie do nauczania – widoczne w stanowisku Jana Amosa Komeńskiego (1592-1670) i innych. Z kolei przyjęcie kategorii wychowalności i względnego indeterminizmu dla rozwoju człowieka – wolne od idei predestynacji – widoczne m.in. w nauczaniu i w tradycji edukacyjnej Kościoła katolickiego i Kościołów wschodnich, zaowocowało nie tylko stanowiskiem realizmu pedagogicznego, ale także przypisaniem szkole zadań zarówno wychowawczych jak i dydaktycznych. Artykuł, wychodząc od antropologicznych i historycznych podstaw koncepcji wychowawczych i dydaktycznych, jeśli chodzi o zadania szkoły, wskazuje na przykładowe rozstrzygnięcia w zakresie relacji miedzy wychowaniem a nauczaniem i wyprowadza z nich konsekwencje dla współczesnych modeli pracy szkoły, z akcentem bądź na nauczanie (funkcja dydaktyczna), bądź też na nauczanie i wychowanie (funkcja wychowawcza i dydaktyczna). Następnie zostały zaprezentowane znane w niemieckiej myśli pedagogicznej modele koncepcyjne lekcji i pracy szkoły biorące pod uwagę zarówno wychowanie jak i nauczanie w postaci: 1) lekcji wychowującej (J.F. Herbart); 2) lekcji kształcącej (W. Klafki) i 3) życia lekcyjnego/szkolnego (C. G. Scheiberta). Wskazane modele mogą stanowić pomoc w realizowaniu ujętych równocześnie zadań wychowania i nauczania, na które niedawno wskazywał Benedykt XVI w swoim Liście do diecezji rzymskiej z 2008 r. i mogą stanowić propozycję odpowiedzi na „pilną potrzebę wychowania”. Przezwyciężając ograniczanie się jedynie do przekazywania uczniom umiejętności lub zdolności działania, szkoła katolicka może stanowić ważną inspirację dla szkolnictwa w Europie w przeciwstawianiu się uszczuplaniu i zawężaniu zadań szkoły oraz upominaniu się o bardziej ewidentną realizację funkcji wychowawczej, a nie tylko dydaktycznej we współczesnej szkole.
Słowa kluczowe: Wychowanie, nauczanie, dydaktyka, rozwój i uczenie się społeczne, misja szkoły katolickiej, zdolności i potencjalność rozwoju człowieka
Dostęp WWW: http://www://liseuse.harmattan.fr/978-2-343-16252-2



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Education as instruction and upbringing (i.e. The development of social skills) as the mission of Catholic schools",
journal = "",
year = "2018",
pages = "213-221"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2018). Education as instruction and upbringing (i.e. The development of social skills) as the mission of Catholic schools. , 213-221.