Mutation et permanence dans le processus educatif comme probleme pedagogique
[Variability and Stability in the Educational Process as a Pedagogical Problem]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Nazwa konferencji: 28ème Colloque - Éduquer : Mutations et Permanences - Angers (France) 19-21 avril 2017
Miejsce: Angers
Rok wydania: 2017
Tytuł publikacji: Éduquer aujourd’hui : mutations et permanences. Contributions à la réflexion universitaire
Redaktorzy: Christian Jamet, Catherine Nafti-Malherbe
Strony od-do: 31-50
Streszczenie: Już od Talesa z Miletu, myśl filozoficzna ukierunkowała się na poszukiwanie zmienności lub stałości z tendencją poszukiwania najbardziej istotnego punktu osadzenia rzeczywistości z przekonaniem, że dogłębna natura rzeczy pozostaje ukryta i wymaga dopiero odkrywania jej. Te poszukiwania posiadały swoje znaczenie dla rozumienia samego człowieka, zaistniały także w tradycjach religijnych, chociażby w Kościele katolickim i w Kościołach protestanckich. Przy podkreślaniu stałości i niezmienności z jednej strony, z drugiej wskazywano na zmienność, dynamikę i możliwość rozwoju w zakresie posiadanych atrybutów. Przekonania o stałości, lub zmienności ludzkich atrybutów nazywane rdzennymi założeniami w światopoglądzie człowieka, definiują rzeczywistość osoby i nadają znaczenie poszczególnym zdarzeniom. Osoby wyznające teorię stałości (entity theory), różnią się od zwolenników teorii zmienności (incremental theory) w wielu aspektach, m.in. związanych z percepcją siebie i swoją motywacją życiową, także w zakresie spojrzenia na proces wychowania człowieka. Rzadko zdarzają się osoby jednoznacznie wpisane w prezentowane stanowiska, lecz zazwyczaj te stanowiska mają zasięg parcjalny, czy też lokalny i odnoszą się do pojedynczego atrybutu. Poza rozwojowymi i wewnętrznymi ludzkimi atrybutami istnieją także rzeczy i zjawiska najbliższego naszego otoczenia, jest też cała rzeczywistość przedmiotowa, która również wywiera na nas swój wpływ. Wszystkie te czynniki, aczkolwiek istotne, nie wpływają w sposób sztywny na zachowanie ludzi, ale tworzą ramy dla powstawania pewnych sądów i reakcji i pełnią ważną rolę w wychowaniu i nauczaniu. Stanowiska stałości lub zmienności rzutują m.in. na rozumienie wychowalności i związane z nią stanowiska pesymizmu i optymizmu pedagogicznego. Nowożytne próby łączenia idei postępu i zmienności z ideą statyczności i stałości usiłują godzić niemożliwe rzeczy. Systemowo podchodząc do tych stanowisk, Romano Guardini ujmuje zachodzący z samego siebie proces stawania się, a także uwzględnia zadany człowiekowi obraz istotowy w systemie przeciwieństw (der Gegensatz). Nie tylko elementy procesu wychowania, ale także te z najbliższego otoczenia (środowiska wychowania, uczenia się, lub pracy) są wypadkową rdzennych założeń w światopoglądzie człowieka, definiujących rzeczywistość danej osoby i w niej nadających znaczenie poszczególnym zdarzeniom. Wychowawczy wpływ tworzy ramy dla powstawania określonych sądów oraz reakcji i w tym sensie powstają możliwości wpływania także na te sytuacje przez proces nauczania i uczenia się, lub wychowania do podejmowania określonych zadań w życiu społecznym i zawodowym.
Słowa kluczowe: mutation, permanence, processus éducatif, pessimisme pédagogique, image essentiel et réalité objective



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Nowak",
title = "Mutation et permanence dans le processus educatif comme probleme pedagogique",
journal = "",
year = "2017",
pages = "31-50"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowak, M. (2017). Mutation et permanence dans le processus educatif comme probleme pedagogique. , 31-50.