Zakładanie nowych przedsiębiorstw jako zjawisko sezonowe (przykład Polski)
[The Establishment of New Businesses as a Seasonal Phenomenon: A Polish Example]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: European Research Studies Journal (ISSN: 1108-2976)
Współautorzy: Dorota Jegorow Paweł Marzec Krzysztof Bednarz
Rok wydania: 2021
Tom: 24
Numer czasopisma: 4B
Strony od-do: 120-137
Streszczenie: Celem artykułu jest analiza zjawiska sezonowości w kontekście rejestracji nowych podmiotów gospodarczych w formie jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie danych CEIDG w latach 2012-2021. Chodzi o odopowiedź na pytanie w jakim stopniu podejmowanie decyzji o rozpoczęciu działalności jest zależne od tzw. ,,sezonu” wyznaczonego w prowadzonym badaniu kolejnymi miesiącami. Metody i narzędzia badawcze zastosowane w artykule podporządkowane zostały identyfikacji występowania statystycznie istotnych różnic między przeciętnymi wartościami liczby wniosków składanych do CEiDG w kategorii assumption w układzie miesięcznym. W procesie badawczym wykorzystane zostały testy post hoc poprzedzone jednoczynnikową analizą wariancji ANOVA. Z uwagi na niedoskonałość testów statystycznych oraz istotę metod deterministycznych do weryfikacji hipotezy badawczej wykorzystany został również the Kruskal–Wallis. Analiza ANOVA poprzedzona została weryfikacją spełnienia kryterium normalności rozkładu (testem Kolmogorowva-Smirnova oraz testem Shapiro-Wilka) i jednorodności wariancji (testem Levene'a). W proces analityczny wpisane zostało również wyodrębnienie wahań sezonowych o charakterze addytywnym i multiplikatywnym bazujących na modelu średniej ruchomej centrowej 5-okresowej. Kilkakrotnie, w różnych aspektach wykorzystana została analiza korelacji. Bardzo wysoki udział osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wśród ogółu podmiotów gospodarki narodowej jest wypadkową wielu czynników o charakterze organizacyjno-prawnym oraz finansowym. Stabilna sytuacja gospodarcza w ujęciu makroekonomicznym wraz z niezmienniczym otoczeniem regulacyjnym, ekonomiczno-finansowym, techniczno-organizacyjnego i rynkowym przekłada się na statystyczną powtarzalność zachowań rynkowych. W tym kontekście opracowana została projekcja liczby wniosków składanych do CEIDG uwzględniająca wahania sezonowe. Otrzymane wyniki stanowią wzorzec mający charakter powtarzalności przy zachowaniu zasad ceteris paribus.
Słowa kluczowe: COVID-19, przedsiębiorczość, sezonowość, start-up
DOI: 10.35808/ersj/2636



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Maria Paździor and Dorota Jegorow Paweł Marzec Krzysztof Bednarz",
title = "Zakładanie nowych przedsiębiorstw jako zjawisko sezonowe (przykład Polski)",
journal = "European Research Studies Journal",
year = "2021",
number = "4B",
pages = "120-137"
}

Cytowanie w formacie APA:
Paździor, M. and Dorota Jegorow Paweł Marzec Krzysztof Bednarz(2021). Zakładanie nowych przedsiębiorstw jako zjawisko sezonowe (przykład Polski). European Research Studies Journal, 4B, 120-137.