„Iwanna” (1959) Wiktora Iwczenki. Problematyka radzieckiego kina antyreligijnego z perspektywy XXI wieku
[„Ivanna (1959)” by Viktor Ivchenko. The issues of Soviet anti-religious cinema from the perspective of the 21st century]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Tarnów
Rok wydania: 2022
Tytuł publikacji: Język – Media – Religia. Konteksty Europy Środkowo-Wschodniej
Redaktorzy: Marcin Cybulski Jarosław Jęczeń Maria Mocarz-Kleindienst Małgorzata Wideł-Ignaszczak
Tom: 19
Strony od-do: 291-304
Streszczenie: Niniejszy artykuł poświęcony został jednemu z najbardziej rozpoznawalnych filmów antyreligijnych okresu „odwilży” politycznej w ZSRR – Iwannie (1959) w reżyserii Wiktora Iwczenki. W początkowych partiach tekstu autor pokrótce zarysowuje historię kina radzieckiego od jego narodzin aż do czasu objęcia władzy przez ekipę Nikity Chruszczowa, by następnie skupić się na kinematografii, która stawiała sobie za cel przypuszczenie zdecydowanego ataku na wszystko, co w jakikolwiek sposób związane było z kwestiami wiary i religii. W kolejnych ustępach przeanalizowane zostaje (w głównej mierze od strony treściowej) już samo dzieło Iwczenki, w którym – oprócz jakości czysto propagandowych – dostrzec należy także brawurowy sposób obrazowania, sprawny montaż oraz stojące na wysokim poziomie aktorstwo.
Słowa kluczowe: „Iwanna” (1959) , kino radzieckie, film religijny, film antyreligijny
DOI: 10.48292/2022