Małgorzata Tatala

Porównanie doświadczeń religijnych w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości
[Comparison between religious experiences in early, middle and late adulthood]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Psychologia Rozwojowa (ISSN: 1895-6297)
Współautorzy: Czesław Walesa
Rok wydania: 2021
Tom: 26
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 37-48
Streszczenie: Celem podjętych badań była odpowiedź na pytanie: Czy osoby w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości różnią się w zakresie doświadczenia religijnego, a jeżeli tak, to w jakim stopniu i w jakim kierunku? Zbadano 608 osób należących do katolickich wspólnot religijnych. Zastosowano Skalę Doświadczenia Religijnego składającą się z pięciu wymiarów: Oceny ważności, Przeżyć negatywnych, Wsparcia od Boga, Zaufania Bogu i Otwartości na Boga. Analizy statystyczne pozwoliły wykazać, że poziom doświadczenia religijnego był istotnie różnicowany przez wiek osób badanych dla czterech z pięciu wymiarów Doświadczenia Religijnego: Oceny ważności, Wsparcia od Boga, Zaufania Bogu oraz Przeżyć Negatywnych. Osoby w późnej dorosłości cechowały się najwyższym poziomem Oceny ważności, Wsparcia od Boga, Zaufania Bogu oraz najniższym Przeżyć Negatywnych w porównaniu do osób we wczesnej oraz średniej dorosłości. Natura okresu późnej dorosłości, a więc nabycie umiejętności odkrywania specyfiki doświadczenia religijnego, rozumienie oraz interpretowanie znaków obecności i działania Boga w codziennych wydarzeniach, może stanowić czynnik wyjaśniający zaobserwowane efekty. Wyniki badań poszerzają wiedzę na temat różnic w zakresie doświadczenia religijnego wynikającą z przynależności do okresu rozwojowego. Stanowią także przesłankę konieczności dostosowania specyfiki poradnictwa pastoralnego do grupy wiekowej osób dorosłych.
Słowa kluczowe: doświadczenie religijne, wczesna, średnia, późna dorosłość
DOI: 10.4467/20843879PR.21.003.14117



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Tatala and Czesław Walesa",
title = "Porównanie doświadczeń religijnych w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości",
journal = "Psychologia Rozwojowa",
year = "2021",
number = "1",
pages = "37-48"
}

Cytowanie w formacie APA:
Tatala, M. and Czesław Walesa(2021). Porównanie doświadczeń religijnych w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości. Psychologia Rozwojowa, 1, 37-48.