Małgorzata Tatala

Przestrzeń psychologiczna symbolu religijnego u młodzieży
[Psychological sphere of the religious symbol in youth]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Czasopismo Psychologiczne (ISSN: 1425-6460)
Rok wydania: 2014
Tom: 20
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 191-197
Streszczenie: Prezentowany artykuł zawiera wyniki badań dotyczących kształtowania się przestrzeni psychologicznej symbolu religijnego (na przykładzie krzyża) u osób w wieku od 12 do 24 lat. W tym przedziale wieku procesy psychologiczne ulegają istotnym transformacjom i znacząco wpływają na recepcję badanego symbolu. Badania mają charakter eksploracyjny; zostały oparte na strukturalno-rozwojowym modelu religijności C. Walesy. Model ten pozwolił na zdefiniowanie symbolu religijnego w ujęciu ośmiu parametrów religijności zaproponowanych przez C. Walesę: (1) świadomości religijnej, (2) uczuć religijnych, (3) decyzji religijnych, (4) więzi ze wspólnotą osób wierzących, (5) praktyk religijnych, (6) moralności religijnej, (7) doświadczenia religijnego i (8) form wyznania wiary, a wśród nich zwłaszcza poczucia tajemnicy religijnej. Zbadano 240 osób, po 60 w grupie wiekowej: 12, 15, 18 i 24 lat. Wykorzystano metodę rangowania ośmiu dziedzin religijności, odnoszących się do symbolu krzyża w każdej z badanych grup. Zastosowanie metody skalowania wielowymiarowego pozwoliło na wyodrębnienie dwuwymiarowej (u osób 12-letnich) i trójwymiarowej (u osób 15, 18 i 24-letnich) przestrzeni psychologicznej badanego symbolu. Otrzymane wyniki badań ukazują, że zaobserwowane zmiany rozwojowe dotyczące przestrzeni psychologicznej krzyża jako symbolu religijnego są przede wszystkim spowodowane zmianami zachodzącymi w obszarze procesów poznawczych.
DOI: 10.14691/CPPJ.20.2.191



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Tatala",
title = "Przestrzeń psychologiczna symbolu religijnego u młodzieży",
journal = "Czasopismo Psychologiczne",
year = "2014",
number = "2",
pages = "191-197"
}

Cytowanie w formacie APA:
Tatala, M. (2014). Przestrzeń psychologiczna symbolu religijnego u młodzieży. Czasopismo Psychologiczne, 2, 191-197.