Miłosz Aleksandrowicz

Jean Philippe Rameau: Traktat o harmonii (1722), księga III Zasady kompozycji, księga IV Zasady akompaniamentu. Przekład, opracowanie i komentarz muzykologiczny Miłosz Aleksandrowicz
[Jean Philippe Rameau: Treatise on harmony (1722), Book III Principles of composition, Book IV Principles of accompaniment. Translated, edited and introduced by Miłosz Aleksandrowicz]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2022
Redaktorzy: Miłosz Aleksandrowicz
Streszczenie: Niniejsza naukowa edycja krytyczna jest pierwszym polskojęzycznym przekładem z języka oryginału (j. francuski) pełnej treści III i IV księgi Traktatu o harmonii, którego autorem jest Jean Philippe Rameau - jeden z najwybitniejszych kompozytorów i teoretyków muzyki XVIII wieku. Z perspektywy historycznej wydany w roku 1722 "Traktat o harmonii sprowadzonej do jej naturalnych podstaw, z zasadami kompozycji i akompaniamentu" okazał się być publikacją, dzięki której teoria i praktyka muzyczna została skierowana na zupełnie nowe tory. Rameau, prezentując swoje przełomowe i nowatorskie idee w czterech księgach poświęconym różnym aspektom współczesnej mu myśli i sztuki muzycznej, objął swoim komentarzem najistotniejsze obszary, które w jego czasach były swoistym kanonem kształcenia muzyków i kompozytorów. Jego metoda dydaktyczna różni się jednak od innych, po które w jego czasach sięgano realizując kształcenie muzyczne. Księga I, w której omówione zostały zależności między stosunkami i proporcjami harmonicznymi, jest mostem łączącym myśl muzyczną wypracowaną przez autorów renesansowych (Zarlino) i wczesnobarokowych (Mersenne, Descartes), bazującą jeszcze na pojęciu interwału, z nowym XVIII-wiecznym nurtem refleksji o muzyce operującej już pojęciem akordu złożonego z co najmniej trzech różnych pod względem wysokości dźwięków. Księga II, omawiająca naturę i właściwości akordów, zawiera pierwszą w dziejach spójną i uzasadnioną naukowo koncepcje trójdźwięku jako podstawy współbrzmień. W dwóch ostatnich księgach Traité de l'harmonie, adresowanych do kompozytorów (księga III) i muzyków praktyków (księga IV), których pełny przekład poprzedzony krytycznym komentarzem odnaleźć można w monografii, Rameau ukazuje zupełnie nowe perspektywy w zakresie sztuki wykonawczej i dydaktyki muzycznej, które dzięki jego innowacyjnej teorii współbrzmień otworzyły się przed różnymi obszarami sztuki dźwięku. W księdze III, poświęconej regułom kompozycji, kreśli on nowe horyzonty i konteksty tej trudnej i wymagającą wielu lat praktyki sztuki.
Słowa kluczowe: Rameau, Traktat o harmonii, Barok, Muzyka XVIII wieku, Kompozycja, Akompaniament, Muzyka francuska



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Miłosz Aleksandrowicz",
title = "Jean Philippe Rameau: Traktat o harmonii (1722), księga III Zasady kompozycji, księga IV Zasady akompaniamentu. Przekład, opracowanie i komentarz muzykologiczny Miłosz Aleksandrowicz",
year = "2022",
}

Cytowanie w formacie APA:
Aleksandrowicz, M. (2022). Jean Philippe Rameau: Traktat o harmonii (1722), księga III Zasady kompozycji, księga IV Zasady akompaniamentu. Przekład, opracowanie i komentarz muzykologiczny Miłosz Aleksandrowicz. Lublin: