Miłosz Aleksandrowicz

The performance practice of organ-playing in 17th century France according to the anonymous manuscript Manière de toucher l’orgue (c.1670-1685)

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2020
Tom: 68
Numer czasopisma: 12
Strony od-do: 121-136
Streszczenie: Niniejszy artykuł dotyczy praktyki wykonawczej francuskiej muzyki organowej XVII wieku. Punktem wyjścia do poszukiwań w tym zakresie jest anonimowy rękopis Manière de toucher l’orgue dans toute la propreté et la délicatesse qui est en usage aujourd’hui à Paris (Maniery wykonawcze w grze na organach z uwzględnieniem stylu i subtelności stosowanych obecnie w Paryżu) przechowywany w Bibliothèque de l’Arsenal, Paris (ms. 3042, fol. 100-119). Manuskrypt ten został spisany w latach 1670-1685 przez dwóch nieznanych dziś z nazwiska autorów działających w środowisku paryskich organistów liturgicznych. Największą wartością tego źródła są informacje dotyczące nowych tendencji w grze organowej, jakie pojawiły się w tym mieście pod koniec XVII stulecia. Artykuł ten jest kontynuacją badań podjętych przez Williama Pruitta, który w roku 1986 dokonał krótkiej analizy rękopisu, zogniskowanej jednak na aspektach czysto faktograficznych.
Słowa kluczowe: praktyka wykonawcza muzyki organowej, XVII-wieczna muzyka francuska, francuska muzyka organowa
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rh/article/view/14550/14194
DOI: 10.18290/rh206812-9



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Miłosz Aleksandrowicz",
title = "The performance practice of organ-playing in 17th century France according to the anonymous manuscript Manière de toucher l’orgue (c.1670-1685)",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2020",
number = "12",
pages = "121-136"
}

Cytowanie w formacie APA:
Aleksandrowicz, M. (2020). The performance practice of organ-playing in 17th century France according to the anonymous manuscript Manière de toucher l’orgue (c.1670-1685). Roczniki Humanistyczne, 12, 121-136.