Miłosz Aleksandrowicz

Teoretyczne podstawy francuskiej polifonii liturgicznej XVII wieku
[The theoretical basis of the litugical poliphony in 17th century France]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2017
Streszczenie: Monografia została poświęcona omówieniu teoretycznych podstaw francuskiej polifonii liturgicznej XVII wieku, które to podstawy zostały opisane (a ściślej mówiąc - zrekonstruowane) w oparciu o treść wydawanych w tym czasie francuskojęzycznych traktatów teoretyczno-muzycznych. Praca nie została jednak ukierunkowana na polifonię religijną w ogólności, ale na polifonię liturgiczną. Oznacza to, że zasadniczym celem, jaki postawił przed sobą autor, nie była analiza twórczości najbardziej dziś znanych kompozytorów „muzyki religijnej” działających we Francji czasów Ludwika XIII i XIV (zwłaszcza tych, którzy tworzyli w tzw. stylu wersalskim), ale uchwycenie istoty tego, co było podstawą wielogłosowej praktyki muzyczno-liturgicznej tego czasu. Głównym celem była próba odpowiedzi na pytanie, w oparciu o jakie zasady wielogłosowa muzyka wokalna i instrumentalna była tworzona na potrzeby XVII-wiecznej francuskiej liturgii oraz jaką wiedzą teoretyczną i praktyczną musieli się wykazywać ówcześni muzycy.
Słowa kluczowe: Francja, Muzyka liturgiczna, plain-chant, Barok, XVII wiek, organy, improwizacja



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Miłosz Aleksandrowicz",
title = "Teoretyczne podstawy francuskiej polifonii liturgicznej XVII wieku",
year = "2017",
}

Cytowanie w formacie APA:
Aleksandrowicz, M. (2017). Teoretyczne podstawy francuskiej polifonii liturgicznej XVII wieku. Lublin: