Wpływ zajęć edukacyjnych prowadzonych w galerii na odbiór abstrakcyjnej sztuki współczesnej przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej
[Reception of Abstract Contemporary Art by Primary Education Students]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Badań Edukacyjnych (ISSN: 1895-4308)
Rok wydania: 2018
Tom: 26
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 21-44
Streszczenie: W artykule przedstawiono eksperymentalne badanie nad wpływem oprowadzania po wystawie abstrakcyjnej sztuki współczesnej na odbiór estetyczny wystawy przez uczniów początkowych klas szkoły podstawowej. Badania prowadzono w naturalnym kontekście oglądania sztuki – w przestrzeni galerii, gdzie na czasowej wystawie indywidualnej znajdowały się oryginalne prace obecnie tworzącej artystki. Zmiennymi niezależnymi w badaniu były: oprowadzanie po wystawie przez pracownika galerii (tak, nie) oraz wiek uczniów (młodsi: M = 7,77 lat, starsi: M = 8,95 lat). Stwierdzono, że udział w nieformalnych zajęciach edukacyjnych – oprowadzaniu po wystawie, powoduje wzrost preferencji estetycznej u starszych uczniów. Stwierdzono też trend rozwojowy polegający na tym, że u starszych uczniów, w stosunku do uczniów młodszych, odnotowano spadek pozytywnych emocji wywołanych oglądaniem sztuki oraz spadek podobania się wystawy (co ujawniało się zwłaszcza w warunkach kontrolnych – gdy uczniowie nie uczestniczyli w oprowadzaniu po wystawie). Uzyskane wyniki częściowo potwierdzają rezultaty wcześniejszych badań nad odbiorem sztuki przez młodych odbiorców, częściowo zaś są z nimi sprzeczne. W dyskusji wyników przedstawiono wyjaśnienia stwierdzonych rozbieżności, podkreślając wyższość prowadzenia badań nad odbiorem sztuki w przestrzeniach wystawienniczych, jako zapewniających wyższą trafność ekologiczną uzyskanych rezultatów, w stosunku do badań percepcji estetycznej w warunkach laboratoryjnychaesthetic perception in laboratory conditions.
Słowa kluczowe: edukacja nieformalna, współczesna sztuka abstrakcyjna, dzieci wczesnoszkolne, psychologiczne aspekty odbioru sztuki, badania eksperymentalne
Dostęp WWW: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/PBE/article/download/PBE.2018.002/15126
DOI: 10.12775/PBE.2018.002



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Magdalena Szubielska",
title = "Wpływ zajęć edukacyjnych prowadzonych w galerii na odbiór abstrakcyjnej sztuki współczesnej przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej",
journal = "Przegląd Badań Edukacyjnych",
year = "2018",
number = "1",
pages = "21-44"
}

Cytowanie w formacie APA:
Szubielska, M. (2018). Wpływ zajęć edukacyjnych prowadzonych w galerii na odbiór abstrakcyjnej sztuki współczesnej przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1, 21-44.